Y-sukupolvi johtamisen haasteena
Puska, Laura-Liisa (2013)
Puska, Laura-Liisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102816377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102816377
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Y-sukupolvi ja sen tuottamat haasteet johtamiselle. Työn tavoitteena oli selvittää, kuinka Y-sukupolvi eroaa muista sukupolvista ja missä suhteessa sekä miten Y-sukupolvi tulee huomioida johtamisen näkökulmasta. Y-sukupolvi määritellään globaalin mediakulttuurin kasvattamaksi ryhmäksi, jonka edustajat ovat syntyneet 1980-luvun alun ja 1990-luvun lopun välisenä aikana. Y-sukupolvi, toiselta nimeltään diginatiivit, asettaa suuria odotuksia ja haasteita johtamiselle muun muassa haluamalla muuttaa johtamisen perinteisen ”kolmen koon” näkemyksen (käske, kontrolloi ja korjaa) uudella kolmen ”iin” näkemyksellä (innostu, innosta ja innovoi).
Opinnäytetyö jakaantuu kahteen osioon, teoreettiseen osaan, jossa käsitellään Y-sukupolvea ja johtamista lähdekirjallisuuden avulla sekä empiiriseen osaan, jossa muun muassa haetaan vastausta tutkimuskysymykseen. Tämän opinnäytteen tavoitteena oli myös tuoda esille, mitä Y-sukupolvesta jo tiedetään ja ovatko kyseisen ryhmän toiveet ja tarpeet otettu johtamisessa huomioon vielä käytännön työelämässä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Empiirisessä tutkimusosuudessa puolestaan käytettiin kvantitatiivisen aineistonkeruumenetelmään kuuluvaa lomakekyselyä. Kyselytutkimukseen valikoitui yksi vähittäiskauppa-alalla toimiva yritys, jonka tiedetään työllistävän paljon nuoria aikuisia. Kyselytutkimus toteutettiin heinäkuun aikana.
Tutkimuksesta selvisi, että case-yrityksessä Y-sukupolvi oli tunnistettu omaksi ryhmäkseen arvoineen ja vaatimuksineen. Teoria osuudessa sekä empiirisessä tutkimuksessa korostui edellä mainitun sukupolven edustajien toive ja vaatimus henkilökohtaisempaan johtamiseen. Kyseisen sukupolven edustajien mielestä vahvempi leadership on tärkeää ja sitä tulee työyhteisöissä kehittää. Myös erot Y-sukupolven ja vanhempien ikäryhmien välillä oli case-yrityksessä huomattu, esimerkiksi kommunikoinnissa. Tutkimukseen osallistunut kertoi, että on itse esimiestyössä ottanut huomioon erot Y-sukupolven edustajien ja muiden ikäryhmien välillä ja pyrkii ottamaan johtamisessa huomioon yksilön toiveet ja tarpeet. Y-sukupolvi tuo mielellään ajatuksia aja ideoita esille, jotka ovat arvokkaita ja tuovat lisäarvoa yritykseen. On siis tärkeää huomioida henkilöjohtamisen tärkeys sekä kuunnella ja osallistaa Y-sukupolven edustajia entistä enemmän työyhteisön kehittämiseen.
Opinnäytetyö jakaantuu kahteen osioon, teoreettiseen osaan, jossa käsitellään Y-sukupolvea ja johtamista lähdekirjallisuuden avulla sekä empiiriseen osaan, jossa muun muassa haetaan vastausta tutkimuskysymykseen. Tämän opinnäytteen tavoitteena oli myös tuoda esille, mitä Y-sukupolvesta jo tiedetään ja ovatko kyseisen ryhmän toiveet ja tarpeet otettu johtamisessa huomioon vielä käytännön työelämässä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Empiirisessä tutkimusosuudessa puolestaan käytettiin kvantitatiivisen aineistonkeruumenetelmään kuuluvaa lomakekyselyä. Kyselytutkimukseen valikoitui yksi vähittäiskauppa-alalla toimiva yritys, jonka tiedetään työllistävän paljon nuoria aikuisia. Kyselytutkimus toteutettiin heinäkuun aikana.
Tutkimuksesta selvisi, että case-yrityksessä Y-sukupolvi oli tunnistettu omaksi ryhmäkseen arvoineen ja vaatimuksineen. Teoria osuudessa sekä empiirisessä tutkimuksessa korostui edellä mainitun sukupolven edustajien toive ja vaatimus henkilökohtaisempaan johtamiseen. Kyseisen sukupolven edustajien mielestä vahvempi leadership on tärkeää ja sitä tulee työyhteisöissä kehittää. Myös erot Y-sukupolven ja vanhempien ikäryhmien välillä oli case-yrityksessä huomattu, esimerkiksi kommunikoinnissa. Tutkimukseen osallistunut kertoi, että on itse esimiestyössä ottanut huomioon erot Y-sukupolven edustajien ja muiden ikäryhmien välillä ja pyrkii ottamaan johtamisessa huomioon yksilön toiveet ja tarpeet. Y-sukupolvi tuo mielellään ajatuksia aja ideoita esille, jotka ovat arvokkaita ja tuovat lisäarvoa yritykseen. On siis tärkeää huomioida henkilöjohtamisen tärkeys sekä kuunnella ja osallistaa Y-sukupolven edustajia entistä enemmän työyhteisön kehittämiseen.