Ulkoisen työnantajakuvan kehittäminen - Case: Nordic Morning
Hänninen, Suvi; Manninen, Elina (2013)
Hänninen, Suvi
Manninen, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102516323
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102516323
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Pohjoismaiden johtava viestintäkonserni Nordic Morning. Opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä laaja kartoitus konsernin ulkoisesta työnantajakuvasta. Tavoitteena on antaa konsernille konkreettisia kehitysehdotuksia ulkoisen työnantajakuvan kehittämiseksi. Erityisesti toimeksiantajaa kiinnostivat nuorten opiskelijoiden mielipiteet hyvästä työnantajasta.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu yrityskuvasta, maineesta, brändistä ja sen rakentamisesta, työnantajakuvasta ja esimiesosaamisesta sekä rekrytoinnista. Opinnäytetyön teemoiksi nousevat Nordic Morning -konsernin tunnettuus sekä mielikuvat konsernista. Työssä käytetty lähdemateriaali on ajantasaista kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta. Myös internet-lähteitä sekä artikkeleita on käytetty monipuolisen lähdeaineiston takaamiseksi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja viestintäkonserni Nordic Morning on toiminut alalla yli 150 vuotta. Konsernilla on viisi tytäryhtiötä Suomessa: Edita Prima, Edita Publishing, Educode, Citat ja Klikkicom. Emoyhtiö Nordic Morning on tunnettu aiemmin nimellä Edita. Nimenmuutos tapahtui opinnäytetyön työstämisen aikana ja siksi työssä on osittain tutkittu konsernia nimellä Edita.
Opinnäytetyön tutkimukseen käytettiin kahta tiedonkeruumenetelmää, ryhmähaastattelua ja sähköistä kyselyä. Ryhmähaastattelu toteutettiin Laurea Keravalla ja siihen osallistui kymmenen opiskelijaa. Sähköinen kysely toteutettiin Survey Pal -tutkimustyökalun avulla ja se lähetettiin sähköpostitse kaikille Laurea-ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoille. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 148 kappaletta.
Tutkimuksessa todettiin, että sisäinen työnantajakuva rakentaa ulkoista työnantajakuvaa, joten ulkoista työnantajakuvaa tulisi lähteä kehittämään konsernin sisältä. Tätä tukee myös opinnäytetyön teoreettinen viitekehys. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty hyvää sisäistä työnantajakuvaa, jota edistää muun muassa henkilöstön työhyvinvointi, viihtyvyys sekä hyvä johtaminen. Nämä aiheet on huomioitu työn johtopäätöksissä, vaikka tutkimuksessa on keskitytty vain Nordic Morning -konsernin ulkoiseen työnantajakuvaan.
Tutkittaessa Nordic Morning -konsernin työnantajakuvaa ongelmakohdaksi nousi konsernin tunnettuus. Lisäksi erityisesti internetin ja kotisivujen merkitys työnhaussa, tiedon etsinnässä sekä yritys- ja työnantajakuvan muodostumisessa koettiin tärkeänä. Johtopäätöksissä onkin tehty kehitysehdotuksia koskien näitä ongelmakohtia. Kehitysehdotuksista on tehty taulukointi, jossa on esitetty ongelmakohdat sekä ehdotukset näiden parantamiseksi.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu yrityskuvasta, maineesta, brändistä ja sen rakentamisesta, työnantajakuvasta ja esimiesosaamisesta sekä rekrytoinnista. Opinnäytetyön teemoiksi nousevat Nordic Morning -konsernin tunnettuus sekä mielikuvat konsernista. Työssä käytetty lähdemateriaali on ajantasaista kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta. Myös internet-lähteitä sekä artikkeleita on käytetty monipuolisen lähdeaineiston takaamiseksi.
Opinnäytetyön toimeksiantaja viestintäkonserni Nordic Morning on toiminut alalla yli 150 vuotta. Konsernilla on viisi tytäryhtiötä Suomessa: Edita Prima, Edita Publishing, Educode, Citat ja Klikkicom. Emoyhtiö Nordic Morning on tunnettu aiemmin nimellä Edita. Nimenmuutos tapahtui opinnäytetyön työstämisen aikana ja siksi työssä on osittain tutkittu konsernia nimellä Edita.
Opinnäytetyön tutkimukseen käytettiin kahta tiedonkeruumenetelmää, ryhmähaastattelua ja sähköistä kyselyä. Ryhmähaastattelu toteutettiin Laurea Keravalla ja siihen osallistui kymmenen opiskelijaa. Sähköinen kysely toteutettiin Survey Pal -tutkimustyökalun avulla ja se lähetettiin sähköpostitse kaikille Laurea-ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoille. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 148 kappaletta.
Tutkimuksessa todettiin, että sisäinen työnantajakuva rakentaa ulkoista työnantajakuvaa, joten ulkoista työnantajakuvaa tulisi lähteä kehittämään konsernin sisältä. Tätä tukee myös opinnäytetyön teoreettinen viitekehys. Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty hyvää sisäistä työnantajakuvaa, jota edistää muun muassa henkilöstön työhyvinvointi, viihtyvyys sekä hyvä johtaminen. Nämä aiheet on huomioitu työn johtopäätöksissä, vaikka tutkimuksessa on keskitytty vain Nordic Morning -konsernin ulkoiseen työnantajakuvaan.
Tutkittaessa Nordic Morning -konsernin työnantajakuvaa ongelmakohdaksi nousi konsernin tunnettuus. Lisäksi erityisesti internetin ja kotisivujen merkitys työnhaussa, tiedon etsinnässä sekä yritys- ja työnantajakuvan muodostumisessa koettiin tärkeänä. Johtopäätöksissä onkin tehty kehitysehdotuksia koskien näitä ongelmakohtia. Kehitysehdotuksista on tehty taulukointi, jossa on esitetty ongelmakohdat sekä ehdotukset näiden parantamiseksi.