Palveluohjaus toimintatapana nuorten kuntoutumisyksikössä
Kosonen, Merja; Peronmaa, Sanna (2013)
Kosonen, Merja
Peronmaa, Sanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102316274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013102316274
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa yhteistä ymmärrystä palveluoh-jauksesta toimintatapana Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin nuorten kun-toutumisyksikössä. Tavoitteena oli kehittää kuntouttavaa työskentelyä ja toimin-tatapoja palveluohjauksen keinoin. Opinnäytetyössä käsiteltiin palveluohjauksen teoriaa sekä avattiin palveluohjauksen kolmitasoinen neuvonta- ja ohjausmalli. Tehtävänä oli kehittää nuorten kuntoutumisyksikköön palveluohjauksellinen toimintatapa, jota voidaan käyttää työskentelyssä kuntoutujan kanssa sekä ku-vata toimintatavan kehittäminen kehittävän työntutkimuksen prosessina.
Kehittämistehtävässä sovellettiin Engeströmin kehittävän työntutkimuksen me-netelmää, jossa yhdistyvät tutkimus, käytännön kehittäminen ja koulutus. Henki-lökunnalle pidettiin yhteensä kuusi osastotuntia maalis-elokuun 2013 aikana. Työskentelyssä käytettiin aineistona Toimintajärjestelmä-, Swot- sekä Palve-luohjauksen kolmivaiheinen neuvonta- ja ohjausmallia sekä palveluohjauksen teoreettisista käsitteistä koottuja tiivistelmiä. Osastotunneilla käytetty aineisto ja henkilökunnan yhteisessä työskentelyssä muodostunut materiaali analysoitiin laadullisella sisällön analyysillä painottaen aineistolähtöisyyttä.
Nuorten kuntoutumisyksikön palveluohjauksellisessa toimintatavassa yhdistyvät palveluohjauksellinen työote ja yksilökohtainen palveluohjaus, jotka nivoutuvat toisiinsa ja joita voidaan käyttää arjen työssä rinnakkain. Yksilökohtainen palve-luohjaus on kuntoutujalähtöistä ja edellyttää työntekijältä pitkäjänteisyyttä, jous-tavuutta sekä laajaa näkökulmaa. Se on monimuotoista kuntoutujan ”rinnalla kulkemista” huomioiden kuntoutujan tavoitteet, toimintakyky, valmiudet ja voi-mavarat. Keskeistä on työntekijän ja kuntoutujan välisen tiedonkulun sujuvuus ja yhteisistä sopimuksista kiinnipitäminen. Palveluohjauksellisessa työotteessa korostuvat moniammatillinen työryhmätyöskentely sekä verkostoituminen kun-toutumisyksikön ulkopuolelle kuntoutujan tilanteen edellyttämällä tavalla.
Jatkotutkimusaiheena voisi kartoittaa henkilökunnan kokemuksia palveluohja-uksellisen toimintatavan kehittymisestä nuorten kuntoutumisyksikössä. Työn ja toiminnan kehittämiseksi voisi myös selvittää kuntoutujien kokemuksia yksilö-kohtaisesta palveluohjauksesta ja palveluohjauksellisesta toimintatavasta.
Kehittämistehtävässä sovellettiin Engeströmin kehittävän työntutkimuksen me-netelmää, jossa yhdistyvät tutkimus, käytännön kehittäminen ja koulutus. Henki-lökunnalle pidettiin yhteensä kuusi osastotuntia maalis-elokuun 2013 aikana. Työskentelyssä käytettiin aineistona Toimintajärjestelmä-, Swot- sekä Palve-luohjauksen kolmivaiheinen neuvonta- ja ohjausmallia sekä palveluohjauksen teoreettisista käsitteistä koottuja tiivistelmiä. Osastotunneilla käytetty aineisto ja henkilökunnan yhteisessä työskentelyssä muodostunut materiaali analysoitiin laadullisella sisällön analyysillä painottaen aineistolähtöisyyttä.
Nuorten kuntoutumisyksikön palveluohjauksellisessa toimintatavassa yhdistyvät palveluohjauksellinen työote ja yksilökohtainen palveluohjaus, jotka nivoutuvat toisiinsa ja joita voidaan käyttää arjen työssä rinnakkain. Yksilökohtainen palve-luohjaus on kuntoutujalähtöistä ja edellyttää työntekijältä pitkäjänteisyyttä, jous-tavuutta sekä laajaa näkökulmaa. Se on monimuotoista kuntoutujan ”rinnalla kulkemista” huomioiden kuntoutujan tavoitteet, toimintakyky, valmiudet ja voi-mavarat. Keskeistä on työntekijän ja kuntoutujan välisen tiedonkulun sujuvuus ja yhteisistä sopimuksista kiinnipitäminen. Palveluohjauksellisessa työotteessa korostuvat moniammatillinen työryhmätyöskentely sekä verkostoituminen kun-toutumisyksikön ulkopuolelle kuntoutujan tilanteen edellyttämällä tavalla.
Jatkotutkimusaiheena voisi kartoittaa henkilökunnan kokemuksia palveluohja-uksellisen toimintatavan kehittymisestä nuorten kuntoutumisyksikössä. Työn ja toiminnan kehittämiseksi voisi myös selvittää kuntoutujien kokemuksia yksilö-kohtaisesta palveluohjauksesta ja palveluohjauksellisesta toimintatavasta.