Terveydenhoitajan osaaminen tulevaisuudessa koulu- ja opiskeluterveydenhoitotyössä : terveydenhoitajien näkemyksiä osaamishaasteista koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Salonen, Anna-Riitta; Andersson, Mira; Mäntynen, Tiia-Maria (2013)
Salonen, Anna-Riitta
Andersson, Mira
Mäntynen, Tiia-Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101716179
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101716179
Tiivistelmä
Ammattitaitoisella terveydenhoitajalla tulee olla ammatillisen vaatimustason mukainen pätevyys, tieto ja taito, joilla taataan laadukas ja korkeatasoinen hoito. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli saada terveydenhoitajia haastattelemalla tietoa koulu- ja opiskeluterveydenhoitajien työelämän osaamishaasteista tulevaisuudessa. Tavoitteena oli, että aineistosta saatua tietoa voidaan hyödyntää Lahden ammattikorkeakoulun koulu- ja opiskeluterveydenhuollon opintomoduulin kehittämiseen. Näin terveydenhoitajien koulutusohjelmaa voidaan päivittää vastamaan paremmin tulevaisuuden osaamishaasteisiin. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella teemahaastattelulla, joihin osallistui neljä terveydenhoitajaa kouluterveydenhuollosta ja neljä terveydenhoitajaa opiskeluterveydenhuollosta. Aineiston analyysissä käytettiin aineistolähtöistä eli induktiivista sisällönanalyysia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat vankan hoitotyön teoriapohjan olevan terveydenhoitajan työn perusta. Hoitotyössä tieto uusiutuu jatkuvasti ja sen jatkuva haltuunotto on välttämätöntä. Terveydenhoitajien työn hallintaosaamiseen kuuluu hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot. Tulokset kertoivat laajan asiakastyöosaamisen olevan muun muassa osaamista kohdata ihminen ja perhe ravitsemusneuvonnassa, seksuaaliterveyden ohjaamisessa, monikulttuurisuudessa sekä mielenterveys- ja päihdeasioissa. Terveydenhoitajat korostivat lain hyvän tuntemuksen olevan osa joka päiväistä työtä, mitä tarvitaan niin oman työn hallinnassa kuin asiakkaan jatko-ohjaamisessa ja potilastietojen turvaamisessa. Tuloksien painopiste kiteytyi oman työnhallintaan, kuinka osata, tunnistaa, ohjata ja motivoida.
Jatkotutkimusaiheina voisi kartoittaa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon yhteistyötahoilta, minkälaista osaamista he koulu- ja opiskeluterveydenhoitajilta kaipaavat. Toisena aiheena tutkimukselle voisi olla, kuinka terveydenhoitajat kokevat osaavansa vastata näihin tulevaisuuden haasteisiin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat vankan hoitotyön teoriapohjan olevan terveydenhoitajan työn perusta. Hoitotyössä tieto uusiutuu jatkuvasti ja sen jatkuva haltuunotto on välttämätöntä. Terveydenhoitajien työn hallintaosaamiseen kuuluu hyvät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot. Tulokset kertoivat laajan asiakastyöosaamisen olevan muun muassa osaamista kohdata ihminen ja perhe ravitsemusneuvonnassa, seksuaaliterveyden ohjaamisessa, monikulttuurisuudessa sekä mielenterveys- ja päihdeasioissa. Terveydenhoitajat korostivat lain hyvän tuntemuksen olevan osa joka päiväistä työtä, mitä tarvitaan niin oman työn hallinnassa kuin asiakkaan jatko-ohjaamisessa ja potilastietojen turvaamisessa. Tuloksien painopiste kiteytyi oman työnhallintaan, kuinka osata, tunnistaa, ohjata ja motivoida.
Jatkotutkimusaiheina voisi kartoittaa koulu- ja opiskeluterveydenhuollon yhteistyötahoilta, minkälaista osaamista he koulu- ja opiskeluterveydenhoitajilta kaipaavat. Toisena aiheena tutkimukselle voisi olla, kuinka terveydenhoitajat kokevat osaavansa vastata näihin tulevaisuuden haasteisiin.