Remontointialan yrityksen markkinointiviestinnän kehittäminen
Pekkala, Joni (2013)
Pekkala, Joni
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101616140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101616140
Tiivistelmä
Aihe opinnäytetyölle on syntynyt yhdessä toimeksiantajan ja opinnäytetyön laatijan toimesta. Toimeksiantaja oli kiinnostunut kehittämään omaa markkinointiviestintäänsä kustannustehokkaammaksi. Siitä syntyi ajatus laatia yritykselle markkinointiviestinnän kehittämissuunnitelma.
Opinnäytetyössä käsitellään markkinointiviestinnän perinteisimpiä osa-alueita ja peilataan niitä remontointialaan. Tietoperusta on koottu erilaisista markkinointiviestinnän yleisteoksista, digitaalisen markkinointiviestinnän kirjalähteistä sekä erilaisista internet-lähteistä ja markkinointiviestinnän ratkaisuja tarjoavien yritysten edustajien haastatteluista. Opinnäytetyössä tehtiin kilpailijaseuranta, jota käytettiin lähtökohta-analyysissa sekä tilastollinen tutkimus, mikä käsittelee potentiaalisten remontointiasiakkaiden toimintatapoja sekä tiedonhakutottumuksia remontointiyrityksen ostotilanteissa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena.
Tietoperustasta ja lähtökohta-analyyseista saatujen vastausten avulla yritykselle löydettiin useita markkinointiviestinnän kehityskohteita. Kyselyn perusteella remontointialalla merkityksellisimmät markkinointiviestinnän kanavat ovat asiakkaiden omien suositusten ja suusta suuhun markkinoinnin ohella yrityksen omat internet-sivut sekä hakukonenäkyvyys. Tutkimuksen perusteella perinteinen mediamainonta ei ole merkittävin markkinointiviestinnän osa-alue remontointialalla, mutta toimii muuta markkinointiviestintää tukevana toimena.
Yrityksen markkinointiviestinnän kehityskohteiksi päädyttiin valitsemaan haku-koneoptimointi pitkän aikavälin kehityskohteeksi. Lyhyemmällä aikavälillä näkyvyyttä hakukoneissa pyritään lisäämään hakukonemainonnan avulla. Lisäksi yritys ryhtyy toteuttamaan jälkimarkkinointia asiakkailleen nimellisen suoramainonnan muodossa. Kyseisiä toimia tukemaan toteutetaan kokeilumuotoisena radiomainontakampanja paikallisella tasolla Oulun seudulla. Kampanjan tehokkuutta seurataan asiakkaiden yhteydenottomääriä tarkastelemalla kampanjan aikana.
Opinnäytetyössä käsitellään markkinointiviestinnän perinteisimpiä osa-alueita ja peilataan niitä remontointialaan. Tietoperusta on koottu erilaisista markkinointiviestinnän yleisteoksista, digitaalisen markkinointiviestinnän kirjalähteistä sekä erilaisista internet-lähteistä ja markkinointiviestinnän ratkaisuja tarjoavien yritysten edustajien haastatteluista. Opinnäytetyössä tehtiin kilpailijaseuranta, jota käytettiin lähtökohta-analyysissa sekä tilastollinen tutkimus, mikä käsittelee potentiaalisten remontointiasiakkaiden toimintatapoja sekä tiedonhakutottumuksia remontointiyrityksen ostotilanteissa. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena.
Tietoperustasta ja lähtökohta-analyyseista saatujen vastausten avulla yritykselle löydettiin useita markkinointiviestinnän kehityskohteita. Kyselyn perusteella remontointialalla merkityksellisimmät markkinointiviestinnän kanavat ovat asiakkaiden omien suositusten ja suusta suuhun markkinoinnin ohella yrityksen omat internet-sivut sekä hakukonenäkyvyys. Tutkimuksen perusteella perinteinen mediamainonta ei ole merkittävin markkinointiviestinnän osa-alue remontointialalla, mutta toimii muuta markkinointiviestintää tukevana toimena.
Yrityksen markkinointiviestinnän kehityskohteiksi päädyttiin valitsemaan haku-koneoptimointi pitkän aikavälin kehityskohteeksi. Lyhyemmällä aikavälillä näkyvyyttä hakukoneissa pyritään lisäämään hakukonemainonnan avulla. Lisäksi yritys ryhtyy toteuttamaan jälkimarkkinointia asiakkailleen nimellisen suoramainonnan muodossa. Kyseisiä toimia tukemaan toteutetaan kokeilumuotoisena radiomainontakampanja paikallisella tasolla Oulun seudulla. Kampanjan tehokkuutta seurataan asiakkaiden yhteydenottomääriä tarkastelemalla kampanjan aikana.