Tsemppiryhmä : Kerhomuotoinen toiminta yhdeksäsluokkalaisten tyttöjen itsetunnon kohottamiseen ja syrjäytymisen ennaltaehkäisyyn
Koutonen, Mari; Törmälä, Emma (2013)
Koutonen, Mari
Törmälä, Emma
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101416106
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101416106
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön aihe saatiin Toholammin kunnan kerhokoordinaattorilta ja
yläkoulun opinto-ohjaajalta. Opinnäytetyö toteutettiin parityönä, ja vastuu jaettiin
tasapuolisesti. Työn aiheena oli Tsemppiryhmä–nimisen kerhon suunnittelu ja toteutus
yhdeksäsluokkalaisista tytöistä koostuvalle ryhmälle heidän itsetuntonsa kohottamiseksi,
syrjäytymisen ennaltaehkäisemiseksi sekä omien voimavarojen tunnistamiseksi. Myös
ryhmäytyminen oli olennainen osa opinnäytetyön onnistumista.
Tietoperustaa opinnäytetyötä varten kerättiin muun muassa murrosikäisten tyttöjen elämää,
itsetuntoa sekä ryhmänohjausta käsittelevistä lähteistä. Myös ohjaajien omat kokemukset ja
sosiaalialan koulutus toimivat opinnäytetyön tietoperustana. Kerhossa aiheiden käsittelyyn
käytettiin erilaisia harjoituksia, leikkejä sekä yhteistä keskustelua. Menetelmät pyrittiin
valitsemaan käsiteltävän aiheen ja tyttöjen mielenkiinnonkohteiden mukaan.
Tsemppiryhmän tuloksia ja toimintaa analysoitiin sekä suullisesti että kirjallisen
palautelomakkeen muodossa. Sekä yhteistyökumppanit että kerhon osallistujat kokivat
kerhon hyödylliseksi ja onnistuneeksi, esimerkiksi kohonneen itsetunnon ja lisääntyneen
koulumotivaation myötä. Tsemppiryhmän kaltaisella matalan kynnyksen toiminnalla
voidaan tehdä työtä syrjäytymisen ennaltaehkäisemiseksi.
yläkoulun opinto-ohjaajalta. Opinnäytetyö toteutettiin parityönä, ja vastuu jaettiin
tasapuolisesti. Työn aiheena oli Tsemppiryhmä–nimisen kerhon suunnittelu ja toteutus
yhdeksäsluokkalaisista tytöistä koostuvalle ryhmälle heidän itsetuntonsa kohottamiseksi,
syrjäytymisen ennaltaehkäisemiseksi sekä omien voimavarojen tunnistamiseksi. Myös
ryhmäytyminen oli olennainen osa opinnäytetyön onnistumista.
Tietoperustaa opinnäytetyötä varten kerättiin muun muassa murrosikäisten tyttöjen elämää,
itsetuntoa sekä ryhmänohjausta käsittelevistä lähteistä. Myös ohjaajien omat kokemukset ja
sosiaalialan koulutus toimivat opinnäytetyön tietoperustana. Kerhossa aiheiden käsittelyyn
käytettiin erilaisia harjoituksia, leikkejä sekä yhteistä keskustelua. Menetelmät pyrittiin
valitsemaan käsiteltävän aiheen ja tyttöjen mielenkiinnonkohteiden mukaan.
Tsemppiryhmän tuloksia ja toimintaa analysoitiin sekä suullisesti että kirjallisen
palautelomakkeen muodossa. Sekä yhteistyökumppanit että kerhon osallistujat kokivat
kerhon hyödylliseksi ja onnistuneeksi, esimerkiksi kohonneen itsetunnon ja lisääntyneen
koulumotivaation myötä. Tsemppiryhmän kaltaisella matalan kynnyksen toiminnalla
voidaan tehdä työtä syrjäytymisen ennaltaehkäisemiseksi.