Toiminnan ja prosessien kehittäminen Laakkonen-konsernin ajoneuvotesteriympäristössä
Lauronen, Tomi (2013)
Lauronen, Tomi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101216073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013101216073
Tiivistelmä
Työn tarkoitus ja tavoite oli parantaa Kauppahuone Laakkonen Oy:n IT-osaston tietämystä ja toimintatapoja Laakkonen-konsernin korjaamoympäristön testerilaitteista. Yksi Kauppahuone Laakkonen Oy:n IT-osaston tehtävistä oli laitteiden ongelmien ratkaisu vikatilanteissa, ja vähäisen tietämyksen vuoksi tarvittiin uusia toimintatapoja ja ohjeistusta.
Työn toteutusmenetelminä käytettiin tiedonhankintaa sähköpostitse ja puhelimitse automerkkien maahantuojilta ja Laakkonen-konsernin jälkimarkkinoinnin johdolta sekä laitteiden käytännön asennusta ja kokeilua Laakkonen-konsernin korjaamoilla. Myös Kauppahuone Laakkonen Oy:n IT-osaston olemassaolevaa osaamista ja tietämystä hyödynnettiin. Kerätyn tiedon ja testauksen pohjalta selvitettiin uusi kokonaistilanteen kartoitustapa, kehitettiin käyttöönoton ja tuen ohjeistus sekä toimintatapa, jota voidaan hyödyntää jatkossa, kun Laakkonen-konsernin korjaamoiden käyttöön tulee uusia testerilaitteita, ohjelmistoja ja toimipisteitä.
Työ eteni kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin testerilaitteiden määrä, sijainti, laatu ja käyttöaika. Toisessa vaiheessa selvitettiin testeriympäristön nykyiset toimintatavat ja prosessit. Kolmannessa ja viimeisessä vaiheessa kehitettiin hankitun tiedon pohjalta uudet toimintatavat, käyttöönottoprosessit sekä ohjeistusta Kauppahuone Laakkonen Oy:n IT-osaston käyttöön. Työn tuloksena Kauppahuone Laakkonen Oy:n IT-osaston tietämys ja toimintatavat testerilaitteiden osalta ovat parantuneet huomattavasti.
Työn toteutusmenetelminä käytettiin tiedonhankintaa sähköpostitse ja puhelimitse automerkkien maahantuojilta ja Laakkonen-konsernin jälkimarkkinoinnin johdolta sekä laitteiden käytännön asennusta ja kokeilua Laakkonen-konsernin korjaamoilla. Myös Kauppahuone Laakkonen Oy:n IT-osaston olemassaolevaa osaamista ja tietämystä hyödynnettiin. Kerätyn tiedon ja testauksen pohjalta selvitettiin uusi kokonaistilanteen kartoitustapa, kehitettiin käyttöönoton ja tuen ohjeistus sekä toimintatapa, jota voidaan hyödyntää jatkossa, kun Laakkonen-konsernin korjaamoiden käyttöön tulee uusia testerilaitteita, ohjelmistoja ja toimipisteitä.
Työ eteni kolmessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa kartoitettiin testerilaitteiden määrä, sijainti, laatu ja käyttöaika. Toisessa vaiheessa selvitettiin testeriympäristön nykyiset toimintatavat ja prosessit. Kolmannessa ja viimeisessä vaiheessa kehitettiin hankitun tiedon pohjalta uudet toimintatavat, käyttöönottoprosessit sekä ohjeistusta Kauppahuone Laakkonen Oy:n IT-osaston käyttöön. Työn tuloksena Kauppahuone Laakkonen Oy:n IT-osaston tietämys ja toimintatavat testerilaitteiden osalta ovat parantuneet huomattavasti.