Digital Patient -hankkeen 3D-mallien muokkaus
Ruisvaara, Jaakko (2013)
Ruisvaara, Jaakko
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100815941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100815941
Tiivistelmä
Työn aiheena oli tehdä lihavat ja laihat versiot jo olemassa olevista miehen ja naisen 3D-malleista. Lopputuloksena syntyvät versiot piti myös yhdistää alkuperäisiin malleihin siten, että niiden avulla voisi havainnollistaa laihtumista tai lihomista vetopalkkia tai numeerista muuttujaa käyttäen. Tästä transformaatiosta piti luoda myös animaatio. Työtä käytetään Digital Patient -hankkeessa visualisoimaan varusmiesten kuntoa sekä kunnon kohotusta.
Työ tehtiin Blender 3D-mallinnusohjelmalla. Blenderillä toteutettiin kaikki työn osa-alueet mallien muokkauksesta animaation luomiseen. Mallien muokkaus toteutettiin Blenderin veistotilaa hyväksi käyttäen. Valmiit mallit liitettiin alkuperäisiin käyttämällä muotoavainta ja animaatio tehtiin aikajanan ja avainkohtien avulla.
Lopputuloksena syntyi lihava ja laiha versio sekä miehestä että naisesta. Mallit oli yhdistetty alkuperäisiin siten, että transformaatio ja sen väliset vaiheet olivat nähtävillä vetopalkin ja numeerisen muuttujan avulla. Ainoastaan naisen laihan mallin transformaatio epäonnistui tuntemattomista syistä. Onnistuneista transformaatioista luotiin myös animaatiot. Digital Patient -hankkeen edistyessä malleille luultavasti lisätään jonkinlainen tapa, jonka avulla voitaisiin realistisesti kuvata rasvan kertymistä kehon eri osiin.
Työ tehtiin Blender 3D-mallinnusohjelmalla. Blenderillä toteutettiin kaikki työn osa-alueet mallien muokkauksesta animaation luomiseen. Mallien muokkaus toteutettiin Blenderin veistotilaa hyväksi käyttäen. Valmiit mallit liitettiin alkuperäisiin käyttämällä muotoavainta ja animaatio tehtiin aikajanan ja avainkohtien avulla.
Lopputuloksena syntyi lihava ja laiha versio sekä miehestä että naisesta. Mallit oli yhdistetty alkuperäisiin siten, että transformaatio ja sen väliset vaiheet olivat nähtävillä vetopalkin ja numeerisen muuttujan avulla. Ainoastaan naisen laihan mallin transformaatio epäonnistui tuntemattomista syistä. Onnistuneista transformaatioista luotiin myös animaatiot. Digital Patient -hankkeen edistyessä malleille luultavasti lisätään jonkinlainen tapa, jonka avulla voitaisiin realistisesti kuvata rasvan kertymistä kehon eri osiin.