Rautakauppa X:n asennuspalveluiden mainonta ja myyntityö kilpailijoihin verrattuna
Paasela, Ilpo (2013)
Paasela, Ilpo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100715907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100715907
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä olennaista tietoa toimeksiantajan (Rautakauppa X) asennuspalveluiden mainonnasta ja myyntityöstä suhteessa sen lähimpiin kilpailijoihin. Tarkoituksena oli tarjota toimeksiantajalle kehitysehdotuksia tutkimusaineiston pohjalta. Opinnäytetyön tutkimusongelmaksi muotoutui Rautakauppa X:ssä tapahtuva asennuspalveluiden mainonta ja myyntityö suhteessa kilpailijoihin.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin mystery shoppingia eli koeasiointia, mikä päätettiin jo aiheen selvitessä. Menetelmä toteutettiin vierailemalla asiakkaan roolissa kahdessa lähimmässä kilpailijaliikkeessä tutkien asennuspalveluiden markkinointia ja myyntiä niiden myymälöissä. Ensin syvennyttiin mainonnan luonteeseen ja sen jälkeen tutkittiin, miten tämä toteutui asiakaspalvelussa.
Jotta saataisiin vertailukelpoisia tuloksia, tutkimus tehtiin mahdollisimman samalla tavalla kummankin kilpailijan osalta. Huomioon otettiin tutkimuksen reliabiliteettia ja validiteettia heikentävät tekijät, koska tutkimuksessa oli vain kaksi kauppaa. Tarkoituksena oli, että tutkimus kertoisi jotain olennaista asennuspalveluiden myynnistä ja markkinoinnista kilpailijaliikkeessä. Tämän avulla pystyttäisiin tekemään hypoteesi koko liikkeen tilasta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kilpailijoiden toimintatavat olivat hyvin erilaiset verrattuna toisiinsa. Vain toinen liike pystyi osoittamaan todellisia vahvuuksia kilpailun kannalta ja aiheutti oleellisia johtopäätöksiä. Työ Rautakauppa X:n myynnissä auttoi tutkimuksen analysoinnissa. Tämän pohjalta pystyttiin tekemään johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia toimeksiantajan toimintaa varten.
Tutkimuksen perusteella päädyttiin johtopäätöksiin ja tehtiin yksittäisiä parannusehdotuksia Rautakauppa X:lle sekä kilpailijoiden että kaupan oman toiminnan perusteella. Tärkeimpinä kehittämisehdotuksina suositellaan asennuspalveluiden kontrollointia valikoiman ja yhteistyökumppaneiden osalta sekä asennuspalveluiden kokonaisvaltaista hyödyntämistä henkilökohtaisessa myyntityössä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin mystery shoppingia eli koeasiointia, mikä päätettiin jo aiheen selvitessä. Menetelmä toteutettiin vierailemalla asiakkaan roolissa kahdessa lähimmässä kilpailijaliikkeessä tutkien asennuspalveluiden markkinointia ja myyntiä niiden myymälöissä. Ensin syvennyttiin mainonnan luonteeseen ja sen jälkeen tutkittiin, miten tämä toteutui asiakaspalvelussa.
Jotta saataisiin vertailukelpoisia tuloksia, tutkimus tehtiin mahdollisimman samalla tavalla kummankin kilpailijan osalta. Huomioon otettiin tutkimuksen reliabiliteettia ja validiteettia heikentävät tekijät, koska tutkimuksessa oli vain kaksi kauppaa. Tarkoituksena oli, että tutkimus kertoisi jotain olennaista asennuspalveluiden myynnistä ja markkinoinnista kilpailijaliikkeessä. Tämän avulla pystyttäisiin tekemään hypoteesi koko liikkeen tilasta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kilpailijoiden toimintatavat olivat hyvin erilaiset verrattuna toisiinsa. Vain toinen liike pystyi osoittamaan todellisia vahvuuksia kilpailun kannalta ja aiheutti oleellisia johtopäätöksiä. Työ Rautakauppa X:n myynnissä auttoi tutkimuksen analysoinnissa. Tämän pohjalta pystyttiin tekemään johtopäätöksiä ja kehitysehdotuksia toimeksiantajan toimintaa varten.
Tutkimuksen perusteella päädyttiin johtopäätöksiin ja tehtiin yksittäisiä parannusehdotuksia Rautakauppa X:lle sekä kilpailijoiden että kaupan oman toiminnan perusteella. Tärkeimpinä kehittämisehdotuksina suositellaan asennuspalveluiden kontrollointia valikoiman ja yhteistyökumppaneiden osalta sekä asennuspalveluiden kokonaisvaltaista hyödyntämistä henkilökohtaisessa myyntityössä.