Palvelumuotoilun hyödyntäminen kahvilassa : case: Konditoria Mari
Niukkanen, Essi (2013)
Niukkanen, Essi
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100715889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100715889
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka palvelumuotoilun eri keinoja voidaan hyödyntää pienyrityksessä. Tavoitteena on kehittää palvelua asiakaslähtöisemmäksi. Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii yksityinen kahvilayritys Konditoria Mari Tampereella.
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta: teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osasta. Teoriaosuudessa avaan työni kannalta olennaisia käsitteitä kuten, palvelun määritelmä, asiakaslähtöisyys ja palvelumuotoilu. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnän Palvelumuotoilun työkalupakkia, jonka avulla ideoinkehittämis-ehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Tiedonhankintamenetelmänä käytin laadullista tutkimusmenetelmää, havainnointia, sekä omiin kokemuksiini pohjautuvaa tietoa. Havainnoinnin suoritin kesällä 2013.
Opinnäytetyössäni ideoin ja tuotin konkreettisia kehittämisehdotuksia toimeksiantajayritykseni palvelutoimintaan asiakkaan näkökulmasta. Kehittämisehdotukset liittyvät esimerkiksi asiakkaiden lojaalisuuden palkitsemiseen, kanta-asiakkaiden huomioimiseen, tilajärjestelyihin, työnjakoon sekä työympäristöön. Yritys voi sitten itse päättää hyödyntääkö kehittämis-ehdotuksia palveluliiketoiminnassaan.
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta: teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osasta. Teoriaosuudessa avaan työni kannalta olennaisia käsitteitä kuten, palvelun määritelmä, asiakaslähtöisyys ja palvelumuotoilu. Toiminnallisessa osuudessa hyödynnän Palvelumuotoilun työkalupakkia, jonka avulla ideoinkehittämis-ehdotuksia toimeksiantajayritykselle. Tiedonhankintamenetelmänä käytin laadullista tutkimusmenetelmää, havainnointia, sekä omiin kokemuksiini pohjautuvaa tietoa. Havainnoinnin suoritin kesällä 2013.
Opinnäytetyössäni ideoin ja tuotin konkreettisia kehittämisehdotuksia toimeksiantajayritykseni palvelutoimintaan asiakkaan näkökulmasta. Kehittämisehdotukset liittyvät esimerkiksi asiakkaiden lojaalisuuden palkitsemiseen, kanta-asiakkaiden huomioimiseen, tilajärjestelyihin, työnjakoon sekä työympäristöön. Yritys voi sitten itse päättää hyödyntääkö kehittämis-ehdotuksia palveluliiketoiminnassaan.