Nuorten aikuisten mielikuvat Alkon vastuullisesta toiminnasta ja siitä viestimisestä
Flink, Susanna (2013)
Flink, Susanna
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100415857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100415857
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyötutkimus käsittelee Alkon vastuullisuustoimintaa ja siitä viestimistä. Aihe valikoitui siksi, että tutkija koki sen mielenkiintoiseksi ja erityisesti ajankohtaiseksi. Vastuullisuus ja siitä viestiminen ovat nykypäivän yritysmaailmassa yhä suuremmassa roolissa. Case-yritykseksi valikoitui Alko sen erityisen aseman vuoksi suomalaisessa yrityskentässä.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää nuorten pääkaupunkiseutulaisten aikuisten mielikuvia Alkosta, sen vastuullisuustoiminnasta ja siitä viestimisestä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla seitsemää 18-25-vuotiasta pääkaupunkiseutulaista nuorta aikuista. Vastaajille annettiin ensin vastattavaksi lyhyt kysely ja sen jälkeen heitä haastateltiin. Kysely ja haastattelu jakautuivat viiteen alueeseen: yleiseen vastuullisuuteen, sosiaaliseen vastuullisuuteen, ympäristövastuullisuuteen, vastuullisuusviestintään sekä vastaajien omaan henkilökohtaiseen suhtautumiseen vastuullisuutta kohtaan.
Tutkimuksessa selvisi, että nuoret aikuiset eivät olleet kovin hyvin huomanneet Alkon vastuullisuustoimintaa tai siitä viestimistä. Alkoa pidettiin kuitenkin yleisesti varsin vastuullisena yrityksenä ja siltä toivottiin lisää vastuullisesta toiminnasta kertovaa viestintää. Tulosten perusteella selvisi, että vastaajat pitivät sosiaalista vastuullisuutta ekologista vastuullisuutta tärkeämpänä ja erityisesti Alkolle oleellisempana.
Kehitettävää Alkolla ovat tutkimustulosten valossa nuorten huomioiminen kohderyhmänä sekä vastuullisuusviestinnän yleinen näkyvyys.
Tavoitteena opinnäytetyössä oli selvittää nuorten pääkaupunkiseutulaisten aikuisten mielikuvia Alkosta, sen vastuullisuustoiminnasta ja siitä viestimisestä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena haastattelemalla seitsemää 18-25-vuotiasta pääkaupunkiseutulaista nuorta aikuista. Vastaajille annettiin ensin vastattavaksi lyhyt kysely ja sen jälkeen heitä haastateltiin. Kysely ja haastattelu jakautuivat viiteen alueeseen: yleiseen vastuullisuuteen, sosiaaliseen vastuullisuuteen, ympäristövastuullisuuteen, vastuullisuusviestintään sekä vastaajien omaan henkilökohtaiseen suhtautumiseen vastuullisuutta kohtaan.
Tutkimuksessa selvisi, että nuoret aikuiset eivät olleet kovin hyvin huomanneet Alkon vastuullisuustoimintaa tai siitä viestimistä. Alkoa pidettiin kuitenkin yleisesti varsin vastuullisena yrityksenä ja siltä toivottiin lisää vastuullisesta toiminnasta kertovaa viestintää. Tulosten perusteella selvisi, että vastaajat pitivät sosiaalista vastuullisuutta ekologista vastuullisuutta tärkeämpänä ja erityisesti Alkolle oleellisempana.
Kehitettävää Alkolla ovat tutkimustulosten valossa nuorten huomioiminen kohderyhmänä sekä vastuullisuusviestinnän yleinen näkyvyys.