Vihreä lippu liehuu ja luonto kutsuu päiväkoti Lipstikassa - kuvaus luontopainotteisuuden ja ekologisuuden näkymisestä päiväkodin arjessa
Siurua, Liisa (2013)
Siurua, Liisa
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100415856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100415856
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kuvaus:
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää miten luontopainotteisuus ja ekologisuus näkyvät päiväkodin arjessa. Lisäksi selvitän millaisia luontopainotteisuutta ja ekologisuutta tukevia käytäntöjä päiväkodissa on käytössä? Ja mitkä näistä käytännöistä ovat hyviä, onko toimimattomia tai jotakin mitä voisi lisätä?
Teoreettinen viitekehys:
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelen kestävää kehitystä, lapsilähtöistä ympäristökasvatusta varhaiskasvatuksessa ja luontokasvatusta. Kerron mitä on kestävä kehitys ja lapsilähtöinen ympäristökasvatus varhaiskasvatuksessa, sekä sen, mitä luontokasvatus on, ja miten se voi näkyä päiväkodin arjessa. Teoreettisen viitekehyksen valinta perustuu opinnäytetyöni kohteena olevaan päiväkotiin, jossa toiminta perustuu luontopainotteisen ja ekologisen ideologian toteuttamiseen.
Opinnäytetyön metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa hankitaan tietoa kokonaisvaltaisesti, suoraan ihmisiltä, esimerkiksi keskustelujen tai havaintojen välityksellä. Aineiston keräsin kyselylomakkeella, jonka lähetin päiväkodin työntekijöille. Lisäksi hyödynsin opinnäytetyössäni päiväkodilla jo olemassa olevaa perehdyttämiskansiota. Teoriatiedon pohjaksi tutustuin lukuisiin kirja -ja Internet lähteisiin.
Opinnäytetyön keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Tutkimustulosten perusteella luontopainotteisuus ja ekologisuus näkyvät päiväkodin arjessa muun muassa runsaana ulkoiluna ja retkeilynä, kierrättämisenä ja jätteiden lajitteluna. Kehittämisen tarvetta on tutkimustulosten mukaan kompostoinnin ja kierrättämisen toteuttamisessa.
Opinnäytetyöni tavoitteena on selvittää miten luontopainotteisuus ja ekologisuus näkyvät päiväkodin arjessa. Lisäksi selvitän millaisia luontopainotteisuutta ja ekologisuutta tukevia käytäntöjä päiväkodissa on käytössä? Ja mitkä näistä käytännöistä ovat hyviä, onko toimimattomia tai jotakin mitä voisi lisätä?
Teoreettinen viitekehys:
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelen kestävää kehitystä, lapsilähtöistä ympäristökasvatusta varhaiskasvatuksessa ja luontokasvatusta. Kerron mitä on kestävä kehitys ja lapsilähtöinen ympäristökasvatus varhaiskasvatuksessa, sekä sen, mitä luontokasvatus on, ja miten se voi näkyä päiväkodin arjessa. Teoreettisen viitekehyksen valinta perustuu opinnäytetyöni kohteena olevaan päiväkotiin, jossa toiminta perustuu luontopainotteisen ja ekologisen ideologian toteuttamiseen.
Opinnäytetyön metodologinen esittely:
Opinnäytetyöni on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa hankitaan tietoa kokonaisvaltaisesti, suoraan ihmisiltä, esimerkiksi keskustelujen tai havaintojen välityksellä. Aineiston keräsin kyselylomakkeella, jonka lähetin päiväkodin työntekijöille. Lisäksi hyödynsin opinnäytetyössäni päiväkodilla jo olemassa olevaa perehdyttämiskansiota. Teoriatiedon pohjaksi tutustuin lukuisiin kirja -ja Internet lähteisiin.
Opinnäytetyön keskeiset tutkimustulokset ja johtopäätökset:
Tutkimustulosten perusteella luontopainotteisuus ja ekologisuus näkyvät päiväkodin arjessa muun muassa runsaana ulkoiluna ja retkeilynä, kierrättämisenä ja jätteiden lajitteluna. Kehittämisen tarvetta on tutkimustulosten mukaan kompostoinnin ja kierrättämisen toteuttamisessa.