"Tulisitko leikkiin kanssani?" Ystävyys-aiheinen toiminta taiteen ja tarinallisuuden keinoin 4-5-vuotiaille lapsille päiväkodissa
Mucheleka, Maria; Riekki, Eveliina; Seppänen, Tanja (2013)
Mucheleka, Maria
Riekki, Eveliina
Seppänen, Tanja
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100315827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100315827
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma, varhaiskasvatus
________________________________________
Tekijät: Maria Mucheleka, Eveliina Riekki, Tanja Seppänen
Opinnäytetyön nimi: ”Tulisitko leikkiin kanssani?” Ystävyys-aiheinen toiminta taiteen ja tarinallisuuden keinoin 4-5-vuotiaille lapsille päiväkodissa
Työn ohjaajat: Markku Koivisto, Raija Tammi
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2013 Sivumäärä: 45 + 14 liitesivua
________________________________________
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön Kaijonlinnan päiväkodissa kuudelle 4-5-vuotiaalle lapselle järjestämällä ystävyys-aiheisia tuokioita tarinallisuuden ja taiteen keinoin. Järjestimme yhteensä kuusi tuokiota, jotka toteutimme huhti- ja toukokuun 2013 aikana. Valitsimme kyseisen aiheen, koska se on aina ajankohtainen ja tärkeä aihe käsiteltäväksi jo lapsuudesta lähtien, sillä juuri päiväkodissa lapset usein solmivat ensimmäisiä tärkeitä vertais- ja ystävyyssuhteitaan. Ystävyyssuhteet luovat perustan lapsen hyvinvoinnille ja persoonan tasapainoiselle rakentumiselle, ja niitä voidaan pitää myöhempien ihmissuhteiden edeltäjinä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsittelemme varhaiskasvatusta, päiväkoti-ikäisen lapsen sosiaalista ja kognitiivista kehitystä, haasteita lasten sosiaalisissa suhteissa päiväkodissa, ystävyyden ja leikin merkitystä päiväkoti-ikäiselle lapselle sekä tarinallisuutta ja taidetta. Suunnittelimme toiminnan sisällön tämän tietoperustan pohjalta.
Toiminnan tavoitteena oli, että lapset oppivat hyvään ystävyyteen liittyviä asioita. Tuokioilla käsittelimme ystävyyteen liittyviä asioita, kuten sitä, millainen on hyvä ystävä ja kuinka ystävä tulee ottaa huomioon leikissä. Käsittelimme myös yksinäisyyttä ja kiusaamista, sillä niitä ilmenee jo päiväkoti-ikäisillä lapsilla.
Koska ystävyys oli lapsille jo entuudestaan tuttu aihe, oli haasteellista arvioida, mitä uutta lapset toiminnasta oppivat. Toiminta kuitenkin vahvisti lasten käsitystä ystävyydestä ja antoi heille lisää valmiuksia toimia esimerkiksi kiusaamistilanteessa. Päiväkodin työntekijät pitivät toimintaa tärkeänä ja aihetta ajankohtaisena, ja he myös halusivat lähteä kehittämään ideaa eteenpäin. Käyttämäämme toimintamallia voidaan hyödyntää niin ystävyys-aiheen kuin muidenkin aiheiden käsittelyssä lasten kanssa.
________________________________________
Asiasanat: varhaiskasvatus, ystävyys, ystävyyssuhteet, tarinallisuus, taidekasvatus
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma, varhaiskasvatus
________________________________________
Tekijät: Maria Mucheleka, Eveliina Riekki, Tanja Seppänen
Opinnäytetyön nimi: ”Tulisitko leikkiin kanssani?” Ystävyys-aiheinen toiminta taiteen ja tarinallisuuden keinoin 4-5-vuotiaille lapsille päiväkodissa
Työn ohjaajat: Markku Koivisto, Raija Tammi
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2013 Sivumäärä: 45 + 14 liitesivua
________________________________________
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön Kaijonlinnan päiväkodissa kuudelle 4-5-vuotiaalle lapselle järjestämällä ystävyys-aiheisia tuokioita tarinallisuuden ja taiteen keinoin. Järjestimme yhteensä kuusi tuokiota, jotka toteutimme huhti- ja toukokuun 2013 aikana. Valitsimme kyseisen aiheen, koska se on aina ajankohtainen ja tärkeä aihe käsiteltäväksi jo lapsuudesta lähtien, sillä juuri päiväkodissa lapset usein solmivat ensimmäisiä tärkeitä vertais- ja ystävyyssuhteitaan. Ystävyyssuhteet luovat perustan lapsen hyvinvoinnille ja persoonan tasapainoiselle rakentumiselle, ja niitä voidaan pitää myöhempien ihmissuhteiden edeltäjinä.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsittelemme varhaiskasvatusta, päiväkoti-ikäisen lapsen sosiaalista ja kognitiivista kehitystä, haasteita lasten sosiaalisissa suhteissa päiväkodissa, ystävyyden ja leikin merkitystä päiväkoti-ikäiselle lapselle sekä tarinallisuutta ja taidetta. Suunnittelimme toiminnan sisällön tämän tietoperustan pohjalta.
Toiminnan tavoitteena oli, että lapset oppivat hyvään ystävyyteen liittyviä asioita. Tuokioilla käsittelimme ystävyyteen liittyviä asioita, kuten sitä, millainen on hyvä ystävä ja kuinka ystävä tulee ottaa huomioon leikissä. Käsittelimme myös yksinäisyyttä ja kiusaamista, sillä niitä ilmenee jo päiväkoti-ikäisillä lapsilla.
Koska ystävyys oli lapsille jo entuudestaan tuttu aihe, oli haasteellista arvioida, mitä uutta lapset toiminnasta oppivat. Toiminta kuitenkin vahvisti lasten käsitystä ystävyydestä ja antoi heille lisää valmiuksia toimia esimerkiksi kiusaamistilanteessa. Päiväkodin työntekijät pitivät toimintaa tärkeänä ja aihetta ajankohtaisena, ja he myös halusivat lähteä kehittämään ideaa eteenpäin. Käyttämäämme toimintamallia voidaan hyödyntää niin ystävyys-aiheen kuin muidenkin aiheiden käsittelyssä lasten kanssa.
________________________________________
Asiasanat: varhaiskasvatus, ystävyys, ystävyyssuhteet, tarinallisuus, taidekasvatus