ITSETUNNON VAHVISTAMINEN OSANA OMAKIELISTEN KOTOVALMENTAJIEN AMMATILLISUUTTA : Työkalupakki kotovalmentajien kouluttamiseen
Nevalainen, Noora (2013)
Nevalainen, Noora
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215767
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa omakielisten koto-valmentajien ammatillinen koulutus. Koulutus toteutettiin käyttäen toiminnallisia menetelmiä. Koulutuksessa kokoonnuttiin yhteensä kuusi kertaa noin neljän tunnin ajan. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi työkalupakki, johon koottiin koulutuksen pohjalta harjoitukset sekä teoriaa toiminnallisista menetelmistä. Tarkoituksena oli kokeilla, soveltuvatko toiminnalliset menetelmät osaksi omakielisten kotovalmentajien ammatillista koulutusta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry:n hallinnoimalle Omakielisten kotovalmentajien kokeiluhankkeelle. Tuotos koottiin koulutuksen pohjalta ja siihen otettiin mukaan koulutuksessa toimiviksi todetut harjoitteet ja elementit. Tuotos jää hank-keen käyttöön työkalupakkina seuraavia koulutuksia varten.
Koulutuksen järjestämisen ja työkalupakin laatimisen pohjalta saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että toiminnalliset menetelmät soveltuvat työvälineeksi omakielisten kotovalmentajien ammatilliseen koulutukseen. Palautteen mukaan koulutus kehitti kotovalmentajien itsetuntemusta, voimavarojen sekä vahvuuksien tunnistamista ja sitä kautta heidän ammatillisuuttaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys ry:n hallinnoimalle Omakielisten kotovalmentajien kokeiluhankkeelle. Tuotos koottiin koulutuksen pohjalta ja siihen otettiin mukaan koulutuksessa toimiviksi todetut harjoitteet ja elementit. Tuotos jää hank-keen käyttöön työkalupakkina seuraavia koulutuksia varten.
Koulutuksen järjestämisen ja työkalupakin laatimisen pohjalta saadun palautteen perusteella voidaan todeta, että toiminnalliset menetelmät soveltuvat työvälineeksi omakielisten kotovalmentajien ammatilliseen koulutukseen. Palautteen mukaan koulutus kehitti kotovalmentajien itsetuntemusta, voimavarojen sekä vahvuuksien tunnistamista ja sitä kautta heidän ammatillisuuttaan.