Russian Tourists Overnighting in Helsinki: Information Search and Use of Social Media
Liikanen, Taika (2013)
Liikanen, Taika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100215759
Tiivistelmä
Helsingissä yöpyvät venäläismatkailijat: Tiedonhaku ja sosiaalisen median käyttö
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Helsingissä yöpyvien venäläismatkailijoiden kuluttajakäyttäytymistä. Tutkimuksen keskipisteessä ovat kuluttajakäyttäytyminen, tiedonhaku ja sosiaalisen median käyttö majoituspaikan valintaan liittyvissä prosesseissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä tietolähteitä Helsingissä yöpyvät venäläismatkailijat käyttävät löytääkseen sopivan majoituspaikan ja käyttävätkö he sosiaalista mediaa tiedonhankinnassa. Tutkimuksen toimeksiantajana toimii Helsingin keskustassa sijaitseva Hotel Arthur. Tutkimuksella halutaan tarjota toimeksiantajalle suuntaa-antavia tietoja venäläisten matkailijoiden majoituspaikan valintaan liittyvästä kuluttajakäyttäytymisesta sekä tarjota ehdotuksia potentiaalisista markkinointikanavista, joita Hotel Arthur voi hyödyntää osana majoituspalveluiden markkinointia tulevaisuudessa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kuluttajakäyttäytymiseen sekä kuluttajien ostoprosessiin liittyvien keskeisten teorioiden ja kirjallisuuden katsauksesta. Katsaukseen sisältyy myös näkökulma kuluttajakäyttäytymiseen matkailutuotteiden ja –palveluiden piirissä. Kuluttajakäyttäytymiseen liittyvien prosessien ymmärtäminen mahdollistaa yrityksille tehokkaan markkinoinnin sekä kuluttajan tavoittamisen ostoprosessin vaiheissa, joissa päätöksentekoon vaikuttaminen on mahdollista. Työn teoriapohjaan kuuluu olennaisesti myös sosiaalinen media ja markkinointi sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tutkimusosio perustui määrälliseen tutkimusmenetelmään. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin Helsingin keskustassa elokuussa 2013 haastattelemalla Helsingissä yöpyviä venäläismatkailijoita. Haastattelumateriaalin keräyksessä käytettiin kvantitatiivista survey-kyselylomaketta. Tutkimuksen osallistujat valittiin sattumanvaraisesti, jotta tutkimukseen saatiin mukaan edustava otanta Helsingissä yöpyviä venäläismatkailijoita. Kaiken kaikkiaan 62 vastausta hyväksyttiin mukaan tutkimukseen. Kvantitatiivisena otantana 62 on suppea, mutta tarpeeksi informatiivinen suuntaa antavien tulkintojen tekemiseksi.
Tutkimustulokset osoittavat, että Helsingissä yöpyville venäläismatkailijoille Internet, ystävien ja sukulaisten suositukset sekä paikalliset matkatoimistot Venäjällä ovat tärkeimpiä tiedonlähteitä majoitusvalinnan prosessissa. Sosiaalinen media on potentiaalinen markkinointityökalu kohdennettaessa majoituspalveluiden markkinointia venäläisille matkailijoille, koska se yhdistää kaksi tiedonhaussa heidän eniten käyttämää lähdettä – internetin ja ystävät ja sukulaiset. Tutkimukset osoittavat, että 29 % venäläismatkailijoista käyttää sosiaalista mediaa osana tiedonhankintaa. Koska luku on alle kolmanneksen, tulisi sosiaalisessa mediassa markkinointi yhdistää perinteisiin markkinointikanaviin. Sosiaalisen median käyttö venäläiskuluttajien keskuudessa on jatkuvasti kasvava ilmiö, jonka suuntauksien seuraaminen ja niiden adaptoiminen markkinoinnissa on tärkeää suomalaisille matkailualan toimijoille.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Helsingissä yöpyvien venäläismatkailijoiden kuluttajakäyttäytymistä. Tutkimuksen keskipisteessä ovat kuluttajakäyttäytyminen, tiedonhaku ja sosiaalisen median käyttö majoituspaikan valintaan liittyvissä prosesseissa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä tietolähteitä Helsingissä yöpyvät venäläismatkailijat käyttävät löytääkseen sopivan majoituspaikan ja käyttävätkö he sosiaalista mediaa tiedonhankinnassa. Tutkimuksen toimeksiantajana toimii Helsingin keskustassa sijaitseva Hotel Arthur. Tutkimuksella halutaan tarjota toimeksiantajalle suuntaa-antavia tietoja venäläisten matkailijoiden majoituspaikan valintaan liittyvästä kuluttajakäyttäytymisesta sekä tarjota ehdotuksia potentiaalisista markkinointikanavista, joita Hotel Arthur voi hyödyntää osana majoituspalveluiden markkinointia tulevaisuudessa.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kuluttajakäyttäytymiseen sekä kuluttajien ostoprosessiin liittyvien keskeisten teorioiden ja kirjallisuuden katsauksesta. Katsaukseen sisältyy myös näkökulma kuluttajakäyttäytymiseen matkailutuotteiden ja –palveluiden piirissä. Kuluttajakäyttäytymiseen liittyvien prosessien ymmärtäminen mahdollistaa yrityksille tehokkaan markkinoinnin sekä kuluttajan tavoittamisen ostoprosessin vaiheissa, joissa päätöksentekoon vaikuttaminen on mahdollista. Työn teoriapohjaan kuuluu olennaisesti myös sosiaalinen media ja markkinointi sosiaalisessa mediassa.
Opinnäytetyön tutkimusosio perustui määrälliseen tutkimusmenetelmään. Tutkimuksen empiirinen osio toteutettiin Helsingin keskustassa elokuussa 2013 haastattelemalla Helsingissä yöpyviä venäläismatkailijoita. Haastattelumateriaalin keräyksessä käytettiin kvantitatiivista survey-kyselylomaketta. Tutkimuksen osallistujat valittiin sattumanvaraisesti, jotta tutkimukseen saatiin mukaan edustava otanta Helsingissä yöpyviä venäläismatkailijoita. Kaiken kaikkiaan 62 vastausta hyväksyttiin mukaan tutkimukseen. Kvantitatiivisena otantana 62 on suppea, mutta tarpeeksi informatiivinen suuntaa antavien tulkintojen tekemiseksi.
Tutkimustulokset osoittavat, että Helsingissä yöpyville venäläismatkailijoille Internet, ystävien ja sukulaisten suositukset sekä paikalliset matkatoimistot Venäjällä ovat tärkeimpiä tiedonlähteitä majoitusvalinnan prosessissa. Sosiaalinen media on potentiaalinen markkinointityökalu kohdennettaessa majoituspalveluiden markkinointia venäläisille matkailijoille, koska se yhdistää kaksi tiedonhaussa heidän eniten käyttämää lähdettä – internetin ja ystävät ja sukulaiset. Tutkimukset osoittavat, että 29 % venäläismatkailijoista käyttää sosiaalista mediaa osana tiedonhankintaa. Koska luku on alle kolmanneksen, tulisi sosiaalisessa mediassa markkinointi yhdistää perinteisiin markkinointikanaviin. Sosiaalisen median käyttö venäläiskuluttajien keskuudessa on jatkuvasti kasvava ilmiö, jonka suuntauksien seuraaminen ja niiden adaptoiminen markkinoinnissa on tärkeää suomalaisille matkailualan toimijoille.