Luottokortin erityisyys maksutapana
Rinne, Anne-Mari (2013)
Rinne, Anne-Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115749
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustuttaa tekijänsä luottokorttiin maksutapana ja luoda eräänlainen tietopaketti, josta voisi olla apua luottokorttimyyntiin. Työstä voisivat näin ollen hyötyä mm. aloittavat pankkitoimihenkilöt tai muuten asiasta kiinnostuneet kuluttajat.
Työn teoreettisessa osiossa keskitytään pääkäsitteisiin, korttivaihtoehtoihin ja toimintaa sääteleviin säädöksiin sekä lakeihin. Työssä kerrotaan myös luottokortin toimintaperiaatteista sekä markkinoista yleensä.
Opinnäytetyön tutkivassa osassa tehtiin kvalitatiivinen haastattelututkimus, jossa oli kolme pääteemaa: onko asiakas saanut opastusta luottokortin käyttöön, olisiko käyttöopastus tarpeellinen ja onko asiakas kohdannut yllättäviä tai ongelmallisia tilanteita luottokorttiin liittyen. Haastateltavia henkilöitä tutkimuksessa oli kahdeksan ja heillä kaikilla oli jonkin pankin yhdistelmäkortti. Puolet haastateltavista oli hankkinut kortin oma-aloitteisesti ja lopuille se oli kaupattu pankin toimesta.
Tutkimuksen mukaan luottokortin käyttöä oli opastettu vaihtelevasti ja esimerkiksi samassa pankkiryhmässä opastus oli eronnut eri henkilöiden välillä. Haastateltavista lähes kaikki kertoivat, etteivät olleet lukeneet korttiensa sopimusehtoja. Luoton ha- keminen koettiin kuitenkin helpoksi. Luottokorttiopastus olisi kaikkien haastateltavien mielestä tarpeellinen ja luonteva osa myyntitilannetta. Haastateltaville yllätyksiä luottokorttimaksamisessa olivat aiheuttaneet mm. minimiveloitus ja maksuvapaat kuukaudet.
Tutkimuksessa selvisi, että pankeilla ei ole yhteisiä toimintatapoja asiakkaan ohjeistamiseen vaan opastuksen laatu ja määrä ovat tapauskohtaisia. Turvallisuusneuvot tunnusluvun ja kortin säilyttämisestä sekä kuolettamisesta olivat kuitenkin kaikille haastatelluille tuttuja.
Laadullista analyysia lukiessa on muistettava, että tapaukset ovat ainutlaatuisia ja näin ollen tutkimusta toistettaessa tulokset saattaisivat hieman erota. Kuitenkin tämän tutkimuksen tulokset etenkin luottokorttiopastuksen tarpeellisuudesta ovat melko yksimielisiä. Toteutettu haastattelututkimus tarjoaa hyvän kuvan siitä miten ihmiset ovat kokeneet luottokortin hakutilanteen.
Työn teoreettisessa osiossa keskitytään pääkäsitteisiin, korttivaihtoehtoihin ja toimintaa sääteleviin säädöksiin sekä lakeihin. Työssä kerrotaan myös luottokortin toimintaperiaatteista sekä markkinoista yleensä.
Opinnäytetyön tutkivassa osassa tehtiin kvalitatiivinen haastattelututkimus, jossa oli kolme pääteemaa: onko asiakas saanut opastusta luottokortin käyttöön, olisiko käyttöopastus tarpeellinen ja onko asiakas kohdannut yllättäviä tai ongelmallisia tilanteita luottokorttiin liittyen. Haastateltavia henkilöitä tutkimuksessa oli kahdeksan ja heillä kaikilla oli jonkin pankin yhdistelmäkortti. Puolet haastateltavista oli hankkinut kortin oma-aloitteisesti ja lopuille se oli kaupattu pankin toimesta.
Tutkimuksen mukaan luottokortin käyttöä oli opastettu vaihtelevasti ja esimerkiksi samassa pankkiryhmässä opastus oli eronnut eri henkilöiden välillä. Haastateltavista lähes kaikki kertoivat, etteivät olleet lukeneet korttiensa sopimusehtoja. Luoton ha- keminen koettiin kuitenkin helpoksi. Luottokorttiopastus olisi kaikkien haastateltavien mielestä tarpeellinen ja luonteva osa myyntitilannetta. Haastateltaville yllätyksiä luottokorttimaksamisessa olivat aiheuttaneet mm. minimiveloitus ja maksuvapaat kuukaudet.
Tutkimuksessa selvisi, että pankeilla ei ole yhteisiä toimintatapoja asiakkaan ohjeistamiseen vaan opastuksen laatu ja määrä ovat tapauskohtaisia. Turvallisuusneuvot tunnusluvun ja kortin säilyttämisestä sekä kuolettamisesta olivat kuitenkin kaikille haastatelluille tuttuja.
Laadullista analyysia lukiessa on muistettava, että tapaukset ovat ainutlaatuisia ja näin ollen tutkimusta toistettaessa tulokset saattaisivat hieman erota. Kuitenkin tämän tutkimuksen tulokset etenkin luottokorttiopastuksen tarpeellisuudesta ovat melko yksimielisiä. Toteutettu haastattelututkimus tarjoaa hyvän kuvan siitä miten ihmiset ovat kokeneet luottokortin hakutilanteen.