Crystal Reports-ohjelman käyttöönotto Help Desk Authority ympäristössä
Liljeroos, Tuomas (2013)
Liljeroos, Tuomas
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115744
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115744
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yritykselle Cimcorp Oy ja työn tarkoitus oli suorittaa Crystal Reports raportointityökalun käyttöönotto, tutustua tiiviisti ohjelmistoympäristöön, sekä rakentaa ohjelman avulla raportteja, joita voidaan käyttää hyödyksi eri osastoilla Cimcorp Oy:ssä. Tarkoituksena oli helpottaa Cimcorp Oy:ssä tapahtuvaa sisäistä ja ulkoista raportointia liittyen asiakasyritysten laiteongelmiin.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin laajalti Crystal Reports –työkalun käyttöohjeisiin ja myös itsenäisesti tutustumalla ohjelmiston työkaluihin ja jo olemassa oleviin esimerkkiraportteihin, internetistä löytyneeseen materiaaliin sekä Youtube –sivustolta löytyviin opetusvideoihin.
Työssä painotutaan lähinnä yhden raporttimallin luomiseen vaihe vaiheelta, koska työn on tarkoitus toimia jatkossa ohjeena kaikille Crystal Reports käyttäjille Cimcorp Oy:ssä. Lisäksi työssä tutkitaan hieman sitä, miten työkalulla saadaan aikaan taulukoita ja kaavioita raporttipohjalle.
Tuloksena saatiin hyviä raportteja, joita on helppo tarkastella käyttäjän asettamin vaatimuksin jo Cimcorp Oy:ssä olevan Help Desk Authority –ympäristön kautta.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin laajalti Crystal Reports –työkalun käyttöohjeisiin ja myös itsenäisesti tutustumalla ohjelmiston työkaluihin ja jo olemassa oleviin esimerkkiraportteihin, internetistä löytyneeseen materiaaliin sekä Youtube –sivustolta löytyviin opetusvideoihin.
Työssä painotutaan lähinnä yhden raporttimallin luomiseen vaihe vaiheelta, koska työn on tarkoitus toimia jatkossa ohjeena kaikille Crystal Reports käyttäjille Cimcorp Oy:ssä. Lisäksi työssä tutkitaan hieman sitä, miten työkalulla saadaan aikaan taulukoita ja kaavioita raporttipohjalle.
Tuloksena saatiin hyviä raportteja, joita on helppo tarkastella käyttäjän asettamin vaatimuksin jo Cimcorp Oy:ssä olevan Help Desk Authority –ympäristön kautta.