Aikuisen potilaan hoitoelvytyskoulutus simulaatio-opetuksena terveyskeskuksen hoitohenkilökunnalle
Tammivuo, Jukka; Grund, Joakim (2013)
Tammivuo, Jukka
Grund, Joakim
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115734
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan ammattiosaamiseen kuuluu hoitoelvytyksen hallitseminen. Elvytystilanteita tulee sairaanhoitajan kohdalle harvoin. Siksi hoitajien tulisi ylläpitää elvytystaitojaan 3-6 kuukauden välein koulutuksilla, jolloin hoitoalan henkilökunnalla pysyisi jonkinasteinen tuntuma hoitoelvytystilanteen protokollasta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa hoitohenkilökunnan hoitoelvytystaitoja ja selkeyttää tehtävänjakoa hoitoelvytystilanteessa sekä saada henkilökunta kiinnittämään erityistä huomiota ei-teknisiin taitoihin ja niiden merkitykseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää kaksi hoitoelvytyskoulutuspäivää Lieksan kaupungin terveyspalvelun henkilökunnalle Karelia-ammattikorkeakoulun simulaatiotiloissa. Koulutus sisälsi teoriaosuuden, jossa käytiin Power-Point- esityksen avulla läpi aikuisen hoitoelvytys ja ei-tekniset taidot, joihin kuuluvat johtajuus, vuorovaikutus, tilannetietoisuus, päätöksenteko ja tiimityöskentely. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään lisäksi simulaatiota, sekä perustellaan sen käyttöä hoitoelvytyskoulutuksessa. Teorian jälkeen järjestettiin kahdessa pienryhmässä käytännön harjoittelu, jossa jokainen vuorollaan harjoitteli painantaelvytystä, hengityksen turvaamista, defibrillointia, lääkitsemistä ja johtamista. Lopuksi ryhmille luotiin mahdollisimman totuudenmukainen elvytystilanne simulaatioharjoituk-silla.
Koulutuspäiviin osallistui 13 henkeä ja palautteen perusteella tavoite elvytystaitojen parantami-sessa onnistui hyvin. Käytännön harjoittelua pidettiin erityisen tärkeänä. Tiiviin hoitoelvytyskou-lutusohjelman laatiminen työpaikoille olisi hyvä jatkokehittämisidea.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa hoitohenkilökunnan hoitoelvytystaitoja ja selkeyttää tehtävänjakoa hoitoelvytystilanteessa sekä saada henkilökunta kiinnittämään erityistä huomiota ei-teknisiin taitoihin ja niiden merkitykseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää kaksi hoitoelvytyskoulutuspäivää Lieksan kaupungin terveyspalvelun henkilökunnalle Karelia-ammattikorkeakoulun simulaatiotiloissa. Koulutus sisälsi teoriaosuuden, jossa käytiin Power-Point- esityksen avulla läpi aikuisen hoitoelvytys ja ei-tekniset taidot, joihin kuuluvat johtajuus, vuorovaikutus, tilannetietoisuus, päätöksenteko ja tiimityöskentely. Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään lisäksi simulaatiota, sekä perustellaan sen käyttöä hoitoelvytyskoulutuksessa. Teorian jälkeen järjestettiin kahdessa pienryhmässä käytännön harjoittelu, jossa jokainen vuorollaan harjoitteli painantaelvytystä, hengityksen turvaamista, defibrillointia, lääkitsemistä ja johtamista. Lopuksi ryhmille luotiin mahdollisimman totuudenmukainen elvytystilanne simulaatioharjoituk-silla.
Koulutuspäiviin osallistui 13 henkeä ja palautteen perusteella tavoite elvytystaitojen parantami-sessa onnistui hyvin. Käytännön harjoittelua pidettiin erityisen tärkeänä. Tiiviin hoitoelvytyskou-lutusohjelman laatiminen työpaikoille olisi hyvä jatkokehittämisidea.