Vertaistuen ja draaman voima tyttöjen teatteriproduktiossa
Fuss, Nina; Haaksluoto, Marja-Leena (2013)
Fuss, Nina
Haaksluoto, Marja-Leena
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100115723
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Fuss, Nina & Haaksluoto, Marja-Leena.
Vertaistuen ja draaman voima tyttöjen teatteriproduktiossa. Helsinki,syksy 2013, 89 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Vertaistuen ja draaman voima tyttöjen teatteriproduktiossa, oli toiminnallinen opinnäytetyö. Teatteriproduktio oli tarkoitettu Uudellamaalla lastensuojelun perhehoitoon sijoitetuille raskauden aikana alkoholille altistuneille tytöille. Työelämälähtöisen opinnäyteyön yhteistyökumppanina oli Uudenmaan sijaiskotiyhdistys ry. Teatteriproduktio toteutettiin lokakuun 2012 - toukokuun 2013 aikana. Ryhmä kokoontui kerran viikossa tiistai-iltaisin kulttuuritila Mellarissa Mellunmäessä. Toiminnan tarkoituksena oli antaa tytöille positiivisia kokemuksia esillä olosta, uusia tapoja toimia ryhmässä, vahvistaa heidän itseluottamustaan, imaisukykyään ja luoda uusia ystävyyssuhteita ryhmän sisällä. Tavoitteena oli myös onnistunut teatteriesitys.
Ryhmään kuului neljä tyttöä ja ohjaajia ryhmätoiminnassa oli kolme. Toiminnallisina menetelminä olivat leikki ja draama. Ohjaajien kesken vastuu jaettiin leikkien ja draamaharjoitusten sekä näytelmän ohjaamiseen ja tyttöjen sosiaaliseen tukeen. Toiminta sisälsi erilaisia toiminnallisia leikki- ja draamaharjoituksia ja näytelmän työstämistä. Näytelmä esitettiin toukokuun 2013 lopussa kaksi kertaa.
Toiminnan arvioinnin tukena käytettiin osallistuvaa havainnointia, johon käytettiin apuna havainnointilomaketta. Havainnot kirjattiin ryhmäkertojen päätteeksi lomakkeisiin. Havainnoitavat asiat olivat ryhmän jäsenten aktiivisuus, kontakti toisiin lapsiin ja aikuisiin, keskittymiskyky, tunnetilat ja sanalliset ilmaisut. Toiminnan arvioinnin tukena palautetta kerättiin ryhmään osallistuvilta tytöiltä ja yhteistyökumppaneilta.
Vertaisryhmän toimintaan osallistuvilta tytöiltä saatu palaute oli positiivista, tär-keimmiksi asioiksi koettiin uudet ystävyyssuhteet, leikki ja esiintyminen. Yhteistyökumppanit kokivat toiminnan olleen onnistunutta, tärkeimpinä asioina nähtiin tyttöjen rohkaistuminen ja uudet ystävyyssuhteet. Toiminnallisen opinnäytetyön aikana tehdyt havainnot tukivat palautetta. Tyttöjen itsetunnon kohoaminen, uudet ystävät ja rohkeus esiintyä olivat prosessin aikana toteutuneita tavoitteita.
Tämän opinnäytetyön mukaan toiminnalliset vertaisryhmät toimivat hyvin yhtenä lastensuojelun sijaishuollon työmenetelmänä.
Asiasanat: sikiön alkoholioireyhtymä, sijaishuolto, vertaistuki, leikki, draamamenetelmät, näytelmät, ryhmäohjaus.
Fuss, Nina & Haaksluoto, Marja-Leena.
Vertaistuen ja draaman voima tyttöjen teatteriproduktiossa. Helsinki,syksy 2013, 89 s., 2 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Vertaistuen ja draaman voima tyttöjen teatteriproduktiossa, oli toiminnallinen opinnäytetyö. Teatteriproduktio oli tarkoitettu Uudellamaalla lastensuojelun perhehoitoon sijoitetuille raskauden aikana alkoholille altistuneille tytöille. Työelämälähtöisen opinnäyteyön yhteistyökumppanina oli Uudenmaan sijaiskotiyhdistys ry. Teatteriproduktio toteutettiin lokakuun 2012 - toukokuun 2013 aikana. Ryhmä kokoontui kerran viikossa tiistai-iltaisin kulttuuritila Mellarissa Mellunmäessä. Toiminnan tarkoituksena oli antaa tytöille positiivisia kokemuksia esillä olosta, uusia tapoja toimia ryhmässä, vahvistaa heidän itseluottamustaan, imaisukykyään ja luoda uusia ystävyyssuhteita ryhmän sisällä. Tavoitteena oli myös onnistunut teatteriesitys.
Ryhmään kuului neljä tyttöä ja ohjaajia ryhmätoiminnassa oli kolme. Toiminnallisina menetelminä olivat leikki ja draama. Ohjaajien kesken vastuu jaettiin leikkien ja draamaharjoitusten sekä näytelmän ohjaamiseen ja tyttöjen sosiaaliseen tukeen. Toiminta sisälsi erilaisia toiminnallisia leikki- ja draamaharjoituksia ja näytelmän työstämistä. Näytelmä esitettiin toukokuun 2013 lopussa kaksi kertaa.
Toiminnan arvioinnin tukena käytettiin osallistuvaa havainnointia, johon käytettiin apuna havainnointilomaketta. Havainnot kirjattiin ryhmäkertojen päätteeksi lomakkeisiin. Havainnoitavat asiat olivat ryhmän jäsenten aktiivisuus, kontakti toisiin lapsiin ja aikuisiin, keskittymiskyky, tunnetilat ja sanalliset ilmaisut. Toiminnan arvioinnin tukena palautetta kerättiin ryhmään osallistuvilta tytöiltä ja yhteistyökumppaneilta.
Vertaisryhmän toimintaan osallistuvilta tytöiltä saatu palaute oli positiivista, tär-keimmiksi asioiksi koettiin uudet ystävyyssuhteet, leikki ja esiintyminen. Yhteistyökumppanit kokivat toiminnan olleen onnistunutta, tärkeimpinä asioina nähtiin tyttöjen rohkaistuminen ja uudet ystävyyssuhteet. Toiminnallisen opinnäytetyön aikana tehdyt havainnot tukivat palautetta. Tyttöjen itsetunnon kohoaminen, uudet ystävät ja rohkeus esiintyä olivat prosessin aikana toteutuneita tavoitteita.
Tämän opinnäytetyön mukaan toiminnalliset vertaisryhmät toimivat hyvin yhtenä lastensuojelun sijaishuollon työmenetelmänä.
Asiasanat: sikiön alkoholioireyhtymä, sijaishuolto, vertaistuki, leikki, draamamenetelmät, näytelmät, ryhmäohjaus.