Pelillisyydellä ja tarinankerronnalla lisäpotkua tapahtumiin
Sjöholm, Anniina (2013)
Sjöholm, Anniina
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015722
Tiivistelmä
Pelillistäminen on uusi nouseva trendi, jossa hyödynnetään peleistä tuttuja mekaniikkoja varsinaisten pelien ulkopuolella. Pelillistämistä käytetään muun muassa työelämän ja oppimisen kehittäjänä. Tarinankerronta kulkee käsikädessä pelillistämisen kanssa, ja tässä opinnäytetyössä toisena asiasisältönä käsitellään tarinankerrontaa ja sen tulevaisuuden näkymiä. Opinnäytetyö vastaa kysymyksiin mitä pelillistäminen ja tarinankerronta ovat tämän päivän ilmiöinä ja miten niitä voidaan hyödyntää tapahtumissa.
Restonomiopiskelijoiden välinen RESTO -tietotaitokilpailu on kaksipäiväinen tapahtuma, jonka järjesti vuonna 2013 ensimmäistä kertaa Lahden ammattikorkeakoulun Matkailun ala. Tämän opinnäytetyön toiminnallisena työnä toteutettiin RESTO2013 -tietotaitokilpailu. Toiminnallisen osan raportissa käydään läpi RESTO2013 -tietotaitokilpailun järjestämistä ja erityisesti sen ohjelmasisällössä hyödynnettyä pelillistämistä ja tarinankerrontaa. Tapahtuman kannalta oleelliset asiat käydään läpi käyttäen peliä raportoinnin menetelmänä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin avattua lukijalle kattavasti esimerkkejä erilaisista tavoista miten pelillistämistä ja tarinankerrontaa voidaan hyödyntää tapahtumissa. Lisäksi opinnäytetyön toimeksiantajan toimeksiantoon RESTO -tietotaitokilpailun tuottamisesta vastattiin ja tapahtuma toteutettiin onnistuneesti.
Restonomiopiskelijoiden välinen RESTO -tietotaitokilpailu on kaksipäiväinen tapahtuma, jonka järjesti vuonna 2013 ensimmäistä kertaa Lahden ammattikorkeakoulun Matkailun ala. Tämän opinnäytetyön toiminnallisena työnä toteutettiin RESTO2013 -tietotaitokilpailu. Toiminnallisen osan raportissa käydään läpi RESTO2013 -tietotaitokilpailun järjestämistä ja erityisesti sen ohjelmasisällössä hyödynnettyä pelillistämistä ja tarinankerrontaa. Tapahtuman kannalta oleelliset asiat käydään läpi käyttäen peliä raportoinnin menetelmänä.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin avattua lukijalle kattavasti esimerkkejä erilaisista tavoista miten pelillistämistä ja tarinankerrontaa voidaan hyödyntää tapahtumissa. Lisäksi opinnäytetyön toimeksiantajan toimeksiantoon RESTO -tietotaitokilpailun tuottamisesta vastattiin ja tapahtuma toteutettiin onnistuneesti.