sadutus siltana tulevaisuuteen : Sadutusmenetelmä nuorten tulevaisuuden suunnittelun välineena
Kinnarinen, Tuulia (2013)
Kinnarinen, Tuulia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015713
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kinnarinen, Tuulia. Sadutus siltana tulevaisuuteen- Sadutusmenetelmä nuorten tulevaisuuden suunnittelun välineenä. Diak Etelä, Järvenpää, syksy 2013, 33 s., 1 liite.
Diakonia- ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Kehittämistyön tavoitteena oli käyttää saduttamista osana nuorten parissa tehtävää ohjaustyötä. Lähtökohtana oli pyrkiä laajentamaan menetelmän käyttöä tulevaisuuden suunnittelun mene- telmäksi aikuistuvien nuorten kanssa. Sadutettavat nuoret olivat etsivän nuorisotyön asiakkaita.
Saduttaminen on narratiivinen menetelmä, joka korostaa saduttajan aktiivisista kuuntelua. Sadu- tuksessa merkittävää on juuri kuulluksi ja hyväksytyksi tulemisen kokemus. Sadutus antaa ker- tojalle keinon rakentaa identeettiään ja muodostaa uudenlaisia uskomuksia vanhojen uskomuk- sien päälle. Sadutus menetelmiä on kaksi, perinteinen menetelmä, jossa kertoja saa kertoa sadun aivan mistä itse haluaa. Toinen menetelmä on aihesadutus, jossa aihe annetaan kertojalle val- miina. Kehittämistyössä käytettiin aihesadutusmenetelmää, jotta nuorten olisi ollut hel- pompaa suunnata ajatuksensa tulevaisuuteen.
Kehittämistyön aineisto on kerätty kesäkuussa 2013 ja siihen osallistui viisi nuorta naista. Sadutuskertoja oli yhteensä kolme ja jokainen nuori kertoi sadun kahdesti. Sadutushetkien lomassa nuoria haastateltiin heidän ajatuksistaan ja tuntemuksistaan menetelmää kohtaan.
Etsivässä nuorisotyössä tehtävä palveluohjaus vaatii hyvää vuoropuhelua, läsnäoloa, avointa kommunikaatiota ja ettei työntekijällä tai asiakkaalla ole valmiita vastauksia. Tietoa ja vastauk- sia etsitään yhdessä nuoren kanssa sekä kohdataan eteen tulevat hyvät ja huonot asiat. Sadutus menetelmänä sopii etsivän nuorisotyön luonteeseen hyvin. Etsivä nuorisotyö on liikkuvaa työtä, jota tehdään nuoren mukana kulkien. Sadutus sopii hyvin tämän tyyppisen työmuodon yhdeksi ohjaustyön välineeksi. Sadutuksessa tulee kuitenkin huomioida nuorten erityispiirteet ja tarpeet. Sadutettavat nuoret olivat suurin osa työpajatoiminnassa, jonka lomassa sadutusta tehtiin. T yöpajoilla oli alkamassa suurehko remontti, joka vaikeutti aineiston keruuta. Nuorten sitoutumattomuus ja siitä aiheutuneet poissaolot aiheuttivat myös ongelmia. Sadutuskertoja suunniteltaessa nuorille tulisikin miettiä sopivia kannusteita, jotta sadutus onnistuisi suunnitellusti.
Asiasanat: Sadutus, etsivä nuorisotyö, jalkautuva palveluohjaus
Kinnarinen, Tuulia. Sadutus siltana tulevaisuuteen- Sadutusmenetelmä nuorten tulevaisuuden suunnittelun välineenä. Diak Etelä, Järvenpää, syksy 2013, 33 s., 1 liite.
Diakonia- ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK).
Kehittämistyön tavoitteena oli käyttää saduttamista osana nuorten parissa tehtävää ohjaustyötä. Lähtökohtana oli pyrkiä laajentamaan menetelmän käyttöä tulevaisuuden suunnittelun mene- telmäksi aikuistuvien nuorten kanssa. Sadutettavat nuoret olivat etsivän nuorisotyön asiakkaita.
Saduttaminen on narratiivinen menetelmä, joka korostaa saduttajan aktiivisista kuuntelua. Sadu- tuksessa merkittävää on juuri kuulluksi ja hyväksytyksi tulemisen kokemus. Sadutus antaa ker- tojalle keinon rakentaa identeettiään ja muodostaa uudenlaisia uskomuksia vanhojen uskomuk- sien päälle. Sadutus menetelmiä on kaksi, perinteinen menetelmä, jossa kertoja saa kertoa sadun aivan mistä itse haluaa. Toinen menetelmä on aihesadutus, jossa aihe annetaan kertojalle val- miina. Kehittämistyössä käytettiin aihesadutusmenetelmää, jotta nuorten olisi ollut hel- pompaa suunnata ajatuksensa tulevaisuuteen.
Kehittämistyön aineisto on kerätty kesäkuussa 2013 ja siihen osallistui viisi nuorta naista. Sadutuskertoja oli yhteensä kolme ja jokainen nuori kertoi sadun kahdesti. Sadutushetkien lomassa nuoria haastateltiin heidän ajatuksistaan ja tuntemuksistaan menetelmää kohtaan.
Etsivässä nuorisotyössä tehtävä palveluohjaus vaatii hyvää vuoropuhelua, läsnäoloa, avointa kommunikaatiota ja ettei työntekijällä tai asiakkaalla ole valmiita vastauksia. Tietoa ja vastauk- sia etsitään yhdessä nuoren kanssa sekä kohdataan eteen tulevat hyvät ja huonot asiat. Sadutus menetelmänä sopii etsivän nuorisotyön luonteeseen hyvin. Etsivä nuorisotyö on liikkuvaa työtä, jota tehdään nuoren mukana kulkien. Sadutus sopii hyvin tämän tyyppisen työmuodon yhdeksi ohjaustyön välineeksi. Sadutuksessa tulee kuitenkin huomioida nuorten erityispiirteet ja tarpeet. Sadutettavat nuoret olivat suurin osa työpajatoiminnassa, jonka lomassa sadutusta tehtiin. T yöpajoilla oli alkamassa suurehko remontti, joka vaikeutti aineiston keruuta. Nuorten sitoutumattomuus ja siitä aiheutuneet poissaolot aiheuttivat myös ongelmia. Sadutuskertoja suunniteltaessa nuorille tulisikin miettiä sopivia kannusteita, jotta sadutus onnistuisi suunnitellusti.
Asiasanat: Sadutus, etsivä nuorisotyö, jalkautuva palveluohjaus