Case-yrityksen tarjouslaskentasovelluksen käytettävyyden kehittäminen
Korhonen, Timo (2013)
Korhonen, Timo
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015684
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015684
Tiivistelmä
Tutkimus on tehty lahtelaisen teräsportaita valmistavan yrityksen toimeksiantona. Yrityksellä on verkkosivuillaan käytössä tarjouslaskentasovellus, joka laskee asiakkaalle tarjouksen halutusta tuotteesta käyttäjän syöttämien mittojen ja ominaisuuksien mukaan. Tarjouslaskentasovelluksessa on kuitenkin puutteita, sillä sen kautta saadaan tarjouspyyntöjä aivan liian harvoin, kun huomioidaan sivuston kävijämäärät.
Tutkimuksessa keskitytään nykyisen sovelluksen ongelmakohtiin. Lähtökohtaisesti syyt liittyvät tarjouslaskentasovelluksen käytön hankaluuteen. Tutkimuksessa haastatellaan nykyisen sovelluksen käyttäjiä sovelluksen eri vaiheista, jonka pohjalta voidaan löytää nykyisen sovelluksen ongelmakohdat. Haastattelut toteutettiin sovelluksen suorituksen aikana vapaamuotoisena keskusteluna. Haastatteluiden tulosten perusteella kartoitettiin vaatimukset uudelle tarjouslaskentasovellukselle, johon esiintyneet ongelmat korjataan. Vanhan sovelluksen tilalle kehitetään siis uusi korvaava sovellus. Tutkimuksessa haastatellaan myös kohdeyrityksen edustajia siitä, millaisia ominaisuuksia he vaativat uuden sovelluksen sisältävän.
Haastattelututkimuksessa huomattiin, että vanhan sovelluksen suurimmat puutteet liittyivät sen käytettävyyteen. Sovellus ei ole käyttäjälle riittävän informatiivinen, joten käyttäjä lopettaa sovelluksen käyttämisen ongelmakohdan esiintyessä. Tällaisia ongelmakohtia olivat esimerkiksi sovelluksen käyttäjältä vaatima parametri, jota käyttäjä ei tunnista, eikä tiedä mikä tieto sovellukselle tulisi syöttää.
Uusi tarjouslaskentasovellus saatiin kehitettyä lähes suunnitelman mukaisesti. Kehitysprosessi kuitenkin pitkittyi alkuperäisestä kahden kuukauden suunnitelmasta, joitakin alkuperäiseen suunnitelmaan kuuluvia ominaisuuksia jouduttiin muuttamaan niistä koituvien ongelmien vuoksi. Uuden sovelluksen käytettävyyttä parannettiin ominaisuuksilla, jotka havainnollistavat käyttäjän valintoja selkeästi. Tällainen ominaisuus on esimerkiksi tietoikkuna, joka ilmaisee jokaisen syöteparametrin merkityksen.
Tutkimuksessa keskitytään nykyisen sovelluksen ongelmakohtiin. Lähtökohtaisesti syyt liittyvät tarjouslaskentasovelluksen käytön hankaluuteen. Tutkimuksessa haastatellaan nykyisen sovelluksen käyttäjiä sovelluksen eri vaiheista, jonka pohjalta voidaan löytää nykyisen sovelluksen ongelmakohdat. Haastattelut toteutettiin sovelluksen suorituksen aikana vapaamuotoisena keskusteluna. Haastatteluiden tulosten perusteella kartoitettiin vaatimukset uudelle tarjouslaskentasovellukselle, johon esiintyneet ongelmat korjataan. Vanhan sovelluksen tilalle kehitetään siis uusi korvaava sovellus. Tutkimuksessa haastatellaan myös kohdeyrityksen edustajia siitä, millaisia ominaisuuksia he vaativat uuden sovelluksen sisältävän.
Haastattelututkimuksessa huomattiin, että vanhan sovelluksen suurimmat puutteet liittyivät sen käytettävyyteen. Sovellus ei ole käyttäjälle riittävän informatiivinen, joten käyttäjä lopettaa sovelluksen käyttämisen ongelmakohdan esiintyessä. Tällaisia ongelmakohtia olivat esimerkiksi sovelluksen käyttäjältä vaatima parametri, jota käyttäjä ei tunnista, eikä tiedä mikä tieto sovellukselle tulisi syöttää.
Uusi tarjouslaskentasovellus saatiin kehitettyä lähes suunnitelman mukaisesti. Kehitysprosessi kuitenkin pitkittyi alkuperäisestä kahden kuukauden suunnitelmasta, joitakin alkuperäiseen suunnitelmaan kuuluvia ominaisuuksia jouduttiin muuttamaan niistä koituvien ongelmien vuoksi. Uuden sovelluksen käytettävyyttä parannettiin ominaisuuksilla, jotka havainnollistavat käyttäjän valintoja selkeästi. Tällainen ominaisuus on esimerkiksi tietoikkuna, joka ilmaisee jokaisen syöteparametrin merkityksen.