Yhteistyötä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi 15 vuotta
Koivisto, Kaisa; Rautakoski, Pentti (2013)
Koivisto, Kaisa
Rautakoski, Pentti
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015675
Tiivistelmä
Oulun seudun ammattikorkeakoulun (Oamk) Sosiaali- ja terveysalan yksikkö on tehnyt yhteistyötä Kempeleen kunnan peruskoulujen kanssa lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi viisitoista vuotta vuodesta 1993 alkaen. Lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistäminen on ollut ja on edelleen tärkeää, koska lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointiin liittyvät vaikeudet ovat lisääntyneet. Lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämisen ajanmukaisia ja riittävän ajoissa aloitettuja toimia ja palveluita pitäisi kehittää. Oamkin Sosiaali- ja terveysalan yksikkö ja Kempeleen kunnan peruskoulut voivat kehittää yhteistyössä lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseen liittyvää tietoutta ja toimintoja kouluyhteisössä.
Kempeleen kunnan peruskoulujen ja Oamkin Sosiaali- ja terveysalan yksikön yhteistyössä on tuotettu tietoutta, tapahtumia, tuotteita ja opinnäytetöitä kouluyhteisöjen käyttöön lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Kirjoittajat haluavat yhteenvetona todeta, että lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisen toiminta kouluyhteisöissä voisi perustua lasten ja nuorten vahvuuksiin, osallistumiseen ja yhteisöllisyyteen. Lisäksi olisi paikallaan pysähtyä arvioimaan ja kehittämään laaja-alaisempaa lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisohjelmaa kouluyhteisöihin huomioiden olemassa olevan tiedon, hyvät käytänteet ja hankkeet, joita on valtakunnallisesti toteutettu kouluyhteisöjen kehittämiseksi.
Kempeleen kunnan peruskoulujen ja Oamkin Sosiaali- ja terveysalan yksikön yhteistyössä on tuotettu tietoutta, tapahtumia, tuotteita ja opinnäytetöitä kouluyhteisöjen käyttöön lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämiseksi. Kirjoittajat haluavat yhteenvetona todeta, että lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisen toiminta kouluyhteisöissä voisi perustua lasten ja nuorten vahvuuksiin, osallistumiseen ja yhteisöllisyyteen. Lisäksi olisi paikallaan pysähtyä arvioimaan ja kehittämään laaja-alaisempaa lasten ja nuorten hyvinvoinnin edistämisohjelmaa kouluyhteisöihin huomioiden olemassa olevan tiedon, hyvät käytänteet ja hankkeet, joita on valtakunnallisesti toteutettu kouluyhteisöjen kehittämiseksi.