Toiminnallinen kuva - Työkalu nuoren innostavaan ja voimauttavaan kohtaamiseen lastensuojelutyössä
Johansson, Antti (2013)
Johansson, Antti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515558
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii valokuvan käyttöä osana sosiaaliohjaajan työtä lastenkodin arjessa. Valokuvan käyttöä tutkin Toiminnallisen kuvan kautta, joka on kehitetty tätä tutkielmaa varten. Perusteet Toiminnallisen kuvan synnylle tulevat tarpeesta luoda lastensuojelukentälle työkalu, joka antaa keinot systemaattiseen ja tavoitteelliseen kuvan käyttöön lastensuojelutyössä. Työkalun kautta pyritään nuoren innostavaan sekä voimauttavaan kohtaamiseen lastensuojelutyössä.
Toiminnallisella kuvalla tarkoitetaan toiminnan kuvaamista, jonka asiakas kokee itselleen mieluisaksi. Kuvaamisesta vastaa työntekijä. Toiminnallisen kuvan käyttö rakentuu asiakkaan omaan haluun olla kuvattavana. Sosiaalinen innostaminen, asiakkaan hyvä kohtaaminen ja voimaantuminen ovat käsitteitä joista Toiminnallisen kuvan teoriapohja rakentuu.
Opinnäytetyöni on toimintatutkimus, jonka avulla kerättiin tietoa Toiminnallisen kuvan toimivuudesta. Toimintatutkimuksen päähenkilö on varhaisnuoruutta elävä poika. Päähenkilön kanssa kävimme muun muassa lumilautailemassa ja kiipeilemässä. Toimintakertoja oli Yhteensä seitsemän. Näiden aikana päähenkilö toimi mieleisensä toiminnan parissa ja minä kuvasin. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda mahdollisimman objektiivista tietoa Toiminnallisen kuvan toimivuudesta muun muassa näiden toimintakertojen pohjalta.
Toiminnallisen kuvan toimivuudesta kertyi arvokkaita näkemyksiä niin päähenkilön kuin hänen omahoitajansa haastattelun pohjalta. Haastatteluiden kautta tuon esille Toiminnallisen kuvan toimivuutta sosiaaliohjaajan työkaluna. Opinnäytetyöni osoittaa, että Toiminnallinen kuva todella toimii tämän tutkielman yhteydessä lastensuojelussa käytettävänä työkaluna. Sillä on kaikki mahdollisuudet toimia työkaluna lastenkodin arjessa, joskin sen käyttämisestä ja toimivuudesta tulisi saada lisätietoa.
Toiminnallisella kuvalla tarkoitetaan toiminnan kuvaamista, jonka asiakas kokee itselleen mieluisaksi. Kuvaamisesta vastaa työntekijä. Toiminnallisen kuvan käyttö rakentuu asiakkaan omaan haluun olla kuvattavana. Sosiaalinen innostaminen, asiakkaan hyvä kohtaaminen ja voimaantuminen ovat käsitteitä joista Toiminnallisen kuvan teoriapohja rakentuu.
Opinnäytetyöni on toimintatutkimus, jonka avulla kerättiin tietoa Toiminnallisen kuvan toimivuudesta. Toimintatutkimuksen päähenkilö on varhaisnuoruutta elävä poika. Päähenkilön kanssa kävimme muun muassa lumilautailemassa ja kiipeilemässä. Toimintakertoja oli Yhteensä seitsemän. Näiden aikana päähenkilö toimi mieleisensä toiminnan parissa ja minä kuvasin. Opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda mahdollisimman objektiivista tietoa Toiminnallisen kuvan toimivuudesta muun muassa näiden toimintakertojen pohjalta.
Toiminnallisen kuvan toimivuudesta kertyi arvokkaita näkemyksiä niin päähenkilön kuin hänen omahoitajansa haastattelun pohjalta. Haastatteluiden kautta tuon esille Toiminnallisen kuvan toimivuutta sosiaaliohjaajan työkaluna. Opinnäytetyöni osoittaa, että Toiminnallinen kuva todella toimii tämän tutkielman yhteydessä lastensuojelussa käytettävänä työkaluna. Sillä on kaikki mahdollisuudet toimia työkaluna lastenkodin arjessa, joskin sen käyttämisestä ja toimivuudesta tulisi saada lisätietoa.