Äänekosken kotihoidon tiimityön odotukset
Holm, Mia; Kinnunen, Sirpa (2013)
Holm, Mia
Kinnunen, Sirpa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515543
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515543
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Holm, Mia & Kinnunen, Sirpa. Äänekosken kotihoidon tiimityön odotukset.
Diak Itä, Pieksämäki, syksy 2013, 34 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäki, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Ennusteiden mukaan Äänekosken kotihoidon asiakkaiden määrä kasvaa vuoteen 2025 saakka. Sosiaali- ja terveysministeriön ikäihmisten laatusuositus (2010) suosittelee, että kunnan tulee uudistaa kotihoidon palveluja, vahvistamalla ja kehittämällä. Äänekosken vanhuspoliittisessa strategiassa (2009-2012) on tavoitteena hoitaa asiakas kotiympäristössä niin pitkään kuin se on turvallisesti ja inhimillisesti mahdollista.
Opinnäytetyömme toimeksiantaja oli Äänekosken kaupunki. Äänekosken kotihoidossa oli tarve selvittää tiimityön nykytilannetta. Äänekosken kotipalvelu ja korisairaanhoito yhdistyi kotihoidoksi vuonna 2007. Kotihoidossa toimii kaksi eri tiimiä, ykkös- ja kakkostiimi. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata Äänekosken kotihoidon tiimityön nykytilannetta ja työntekijöiden lähitulevaisuuden odotuksia tiimityölle. Opinnäytetyömme tavoitteena on ymmärtää tiimien näkemyksiä tiimin nykytilanteesta, sen toteutumisesta sekä tiimityön eri kehitysvaiheista.
Tutkimusaineisto kerättiin maalis-huhtikuun 2013 aikana. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joihin osallistui yhdeksän Äänekosken kotihoidon työntekijää. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Teemat olivat tiimityön nykytilanne, tiimityön tavat, tiimityön työnjako, tiimityön tiedonkulku sekä tiimityön koulutus ja kehittäminen.
Taustateoriana käytimme Katzenbach & Smith (1993) ryhmädynamiikan mallia, josta ilmenee tiimityön kehitysvaiheet. Ryhmädynamiikan mallissa tulee esiin neljä eri kehitysvaihetta. Tiimityössä korostetaan yhteistyötä, selviä toimintatapoja, tiimin jäsenten tehtäviä sekä esimieheltä saatavan tuen merkitystä. Käymme läpi käsitteet kotipalvelu, kotisairaanhoito, kotihoito, tiimi ja tiimityö.
Tutkimustuloksista selvisi, että kotihoidon tiimityön nykytilanne oli parantunut vuodesta 2007, mutta työntekijät odottivat selvempiä ohjeita tiimityön aloittamisesta, tiedonkulusta ja tiimin jäsenten tehtävistä. Myös asenteet tiimityötä kohtaan näkyivät tutkimustuloksista muutosvastarintana tällä hetkellä. Kotihoidon työntekijät odottavat jatkossa tiimityön tueksi säännöllisiä kehityskeskusteluja sekä esimiehen tukea.
Toivomme, että opinnäytetyöstä on hyötyä tiimityötä aloitteleville, jotta he voisivat ymmärtää miten tiimin eri kehitysvaiheet kehittyvät. Tietojen hyödyntäminen kuitenkin vaatii sitä, että tiimityössä meneillään oleva vaihe on osattu tunnistaa.
Asiasanat
kotipalvelu, kotisairaanhoito, kotihoito, tiimi, tiimityö
Holm, Mia & Kinnunen, Sirpa. Äänekosken kotihoidon tiimityön odotukset.
Diak Itä, Pieksämäki, syksy 2013, 34 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Pieksämäki, Hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Ennusteiden mukaan Äänekosken kotihoidon asiakkaiden määrä kasvaa vuoteen 2025 saakka. Sosiaali- ja terveysministeriön ikäihmisten laatusuositus (2010) suosittelee, että kunnan tulee uudistaa kotihoidon palveluja, vahvistamalla ja kehittämällä. Äänekosken vanhuspoliittisessa strategiassa (2009-2012) on tavoitteena hoitaa asiakas kotiympäristössä niin pitkään kuin se on turvallisesti ja inhimillisesti mahdollista.
Opinnäytetyömme toimeksiantaja oli Äänekosken kaupunki. Äänekosken kotihoidossa oli tarve selvittää tiimityön nykytilannetta. Äänekosken kotipalvelu ja korisairaanhoito yhdistyi kotihoidoksi vuonna 2007. Kotihoidossa toimii kaksi eri tiimiä, ykkös- ja kakkostiimi. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kuvata Äänekosken kotihoidon tiimityön nykytilannetta ja työntekijöiden lähitulevaisuuden odotuksia tiimityölle. Opinnäytetyömme tavoitteena on ymmärtää tiimien näkemyksiä tiimin nykytilanteesta, sen toteutumisesta sekä tiimityön eri kehitysvaiheista.
Tutkimusaineisto kerättiin maalis-huhtikuun 2013 aikana. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja, joihin osallistui yhdeksän Äänekosken kotihoidon työntekijää. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Teemat olivat tiimityön nykytilanne, tiimityön tavat, tiimityön työnjako, tiimityön tiedonkulku sekä tiimityön koulutus ja kehittäminen.
Taustateoriana käytimme Katzenbach & Smith (1993) ryhmädynamiikan mallia, josta ilmenee tiimityön kehitysvaiheet. Ryhmädynamiikan mallissa tulee esiin neljä eri kehitysvaihetta. Tiimityössä korostetaan yhteistyötä, selviä toimintatapoja, tiimin jäsenten tehtäviä sekä esimieheltä saatavan tuen merkitystä. Käymme läpi käsitteet kotipalvelu, kotisairaanhoito, kotihoito, tiimi ja tiimityö.
Tutkimustuloksista selvisi, että kotihoidon tiimityön nykytilanne oli parantunut vuodesta 2007, mutta työntekijät odottivat selvempiä ohjeita tiimityön aloittamisesta, tiedonkulusta ja tiimin jäsenten tehtävistä. Myös asenteet tiimityötä kohtaan näkyivät tutkimustuloksista muutosvastarintana tällä hetkellä. Kotihoidon työntekijät odottavat jatkossa tiimityön tueksi säännöllisiä kehityskeskusteluja sekä esimiehen tukea.
Toivomme, että opinnäytetyöstä on hyötyä tiimityötä aloitteleville, jotta he voisivat ymmärtää miten tiimin eri kehitysvaiheet kehittyvät. Tietojen hyödyntäminen kuitenkin vaatii sitä, että tiimityössä meneillään oleva vaihe on osattu tunnistaa.
Asiasanat
kotipalvelu, kotisairaanhoito, kotihoito, tiimi, tiimityö