Erasmus kouluissa -hankkeen toteutuminen vastaanottavien oppilaiden näkökulmasta
Nykänen, Antti (2013)
Nykänen, Antti
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092315484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092315484
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen toimeksiantajana toimi Eurooppalainen Suomi ry, joka on vastuussa Erasmus kouluissa -hankkeen toteutuksesta. Hankkeen kautta ulkomaalaiset vaihto- opiskelijat vierailevat peruskoulu- ja lukioluokkien tunneilla kertoen omasta kotimaastaan ja muista aiheista. Hankkeen päätavoitteina on suomalaisten oppilaiden kotikansainvälistäminen, kulttuurintuntemuksen lisääminen sekä kannustaminen opiskeluun ulkomailla. Näiden lisäksi tavoitteina on myös tuoda esille Eurooppa-teemaa kouluissa sekä lisätä tietämystä EU:n vaihto-ohjelmista.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kvantitatiivisen tutkimuksen kautta, kuinka hyvin hankkeen tavoitteet on saavutettu. Tavoitteiden toteutumista selvitettiin vastaanottaville oppilaille jaetun kyselylomakkeen kautta. Vastaajia oli yhteensä 156 kaikilta kolmelta koulutusasteelta. Kysely tehtiin yhteensä seitsemässä koulussa Helsingin alueella. Tutkimusprosessi aloitettiin helmikuussa 2013, kouluvierailut aloitettiin maaliskuussa 2013 ja prosessi saatiin päätökseen toukokuussa 2013.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kokonaisuudessaan hankkeen tavoitteet on saavutettu hyvin. Jopa 83 % vastaajista piti vierailujen sisältöä mielenkiintoisina, 90 % koki saaneensa lisätietoa vieraasta kulttuurista, 51 % koki kannustusta ulkomailla opiskeluun, 45 % koki oppineensa lisää Euroopasta ja 73 % muisti vierailun päätteeksi, että kyseessä on Erasmus -vaihto-ohjelma jonka kautta vierailija on saapunut Suomeen. Tuloksista kävi myös ilmi, että oppitunneista on eniten hyötyä vastaanottaville oppilaille silloin, kun vierailijalla on aiempaa opetuskokemusta. Jatkossa vierailijoita tulisi kehottaa kertomaan enemmän Euroopasta, EU:sta ja Erasmuksesta sekä suunnittelemaan tarkemmin pitämiensä oppituntien sisältöä riippuen vastaanottavien oppilaiden koulutusasteesta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kvantitatiivisen tutkimuksen kautta, kuinka hyvin hankkeen tavoitteet on saavutettu. Tavoitteiden toteutumista selvitettiin vastaanottaville oppilaille jaetun kyselylomakkeen kautta. Vastaajia oli yhteensä 156 kaikilta kolmelta koulutusasteelta. Kysely tehtiin yhteensä seitsemässä koulussa Helsingin alueella. Tutkimusprosessi aloitettiin helmikuussa 2013, kouluvierailut aloitettiin maaliskuussa 2013 ja prosessi saatiin päätökseen toukokuussa 2013.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että kokonaisuudessaan hankkeen tavoitteet on saavutettu hyvin. Jopa 83 % vastaajista piti vierailujen sisältöä mielenkiintoisina, 90 % koki saaneensa lisätietoa vieraasta kulttuurista, 51 % koki kannustusta ulkomailla opiskeluun, 45 % koki oppineensa lisää Euroopasta ja 73 % muisti vierailun päätteeksi, että kyseessä on Erasmus -vaihto-ohjelma jonka kautta vierailija on saapunut Suomeen. Tuloksista kävi myös ilmi, että oppitunneista on eniten hyötyä vastaanottaville oppilaille silloin, kun vierailijalla on aiempaa opetuskokemusta. Jatkossa vierailijoita tulisi kehottaa kertomaan enemmän Euroopasta, EU:sta ja Erasmuksesta sekä suunnittelemaan tarkemmin pitämiensä oppituntien sisältöä riippuen vastaanottavien oppilaiden koulutusasteesta.