Values in the workplace : The effects of national values on Indian and Finnish business cooperation
Mikkola, Merita; Väisänen, Oona (2013)
Mikkola, Merita
Väisänen, Oona
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092315477
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092315477
Tiivistelmä
Tämä tutkimus keskittyy tutkimaan kansallisten arvojen vaikutusta suomalaisten ja intialaisten liiketoiminnan ammattilaisten väliseen yhteistyöhön. Ensisijainen tavoite oli, olemassa olevien teorioiden ja kirjallisuuden pohjalta tutkia mahdollisia tekijöitä, jotka yhdistäisivät kansalliset arvot intialaisten ja suomalaisten vuorovaikutuksessa tapahtuvaan toimintaan ja tuottavuuteen.
Primaarisen aineiston keräämiseen käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Ensin toteutetun kyselyn avulla haluttiin selvittää, mitkä kansalliset arvot nousivat esille suomaisten ja intialaisten liiketoiminnan ammattilaisten keskuudessa. Puolistrukturoidut haastattelut, jotka toteutettiin kasvotusten sekä puhelimitse, edelleen valaisivat kansallisten arvojen roolia ja vaikutusta kahden kulttuurin välisessä vuorovaikutuksessa. Haastatteluissa kiinnitettiin erityistä huomiota siihen kuinka suomalaiset ja intialaiset arvot kilpailevat tai täydentävät toisiaan yhteistyössä.
Kahden kyseisen kulttuurin välillä esiintyi selkeitä arvoeroavaisuuksia, joiden nähtiin myös vaikuttavan yhteistyöhön liiketoimintaympäristössä. Erovaisuudet mahdollisesti aiheuttavat väärinymmärryksiä ja konflikteja, mutta niiden tiedostamisen ja kulttuurituntemuksen kautta näitä vaikutuksia voidaan minimoida.
Arvot ovat toiminnan, käytöksen ja kommunikaation perusta. Kun ymmärretään arvojen vaikutus kulttuurien väliseen liiketoiminnalliseen yhteistyöhön, voidaan lisätä tunnustusta, hyväksymistä ja ymmärrystä. Mielestämme Suomen ja Intian kulttuurien väliseen kommunikaatioon ja johtamiseen täytyy tarjota koulutusta. Uskomme sen johtavan tehokkaampaan ja suotuisampaan vuorovaikutukseen intialaisten ja suomalaisten liiketoiminnan ammattilaisten välillä.
Primaarisen aineiston keräämiseen käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista menetelmää. Ensin toteutetun kyselyn avulla haluttiin selvittää, mitkä kansalliset arvot nousivat esille suomaisten ja intialaisten liiketoiminnan ammattilaisten keskuudessa. Puolistrukturoidut haastattelut, jotka toteutettiin kasvotusten sekä puhelimitse, edelleen valaisivat kansallisten arvojen roolia ja vaikutusta kahden kulttuurin välisessä vuorovaikutuksessa. Haastatteluissa kiinnitettiin erityistä huomiota siihen kuinka suomalaiset ja intialaiset arvot kilpailevat tai täydentävät toisiaan yhteistyössä.
Kahden kyseisen kulttuurin välillä esiintyi selkeitä arvoeroavaisuuksia, joiden nähtiin myös vaikuttavan yhteistyöhön liiketoimintaympäristössä. Erovaisuudet mahdollisesti aiheuttavat väärinymmärryksiä ja konflikteja, mutta niiden tiedostamisen ja kulttuurituntemuksen kautta näitä vaikutuksia voidaan minimoida.
Arvot ovat toiminnan, käytöksen ja kommunikaation perusta. Kun ymmärretään arvojen vaikutus kulttuurien väliseen liiketoiminnalliseen yhteistyöhön, voidaan lisätä tunnustusta, hyväksymistä ja ymmärrystä. Mielestämme Suomen ja Intian kulttuurien väliseen kommunikaatioon ja johtamiseen täytyy tarjota koulutusta. Uskomme sen johtavan tehokkaampaan ja suotuisampaan vuorovaikutukseen intialaisten ja suomalaisten liiketoiminnan ammattilaisten välillä.