Huonekaluja myyvän yrityksen perustaminen Pietariin. : Case Yritys X Oy
Kilpeläinen, Ekaterina (2013)
Kilpeläinen, Ekaterina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092315475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092315475
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli selvittää, miten suomalainen huonekaluja myyvä yritys peruste-taan Pietariin. Työn tarkoituksena oli selvittää keskeisiä asioita yrityksen perustamisesta ja siihen liittyvät prosessit, selvittää tekijöitä, joita suomalaisen yrityksen on otettava huomioon perustaessaan yrityksen Venäjälle. Tämän opinnäytetyön keskeisin tavoite, on luoda toimeksiantajalle selkeä suunnitelma yrityk-sen perustamisesta. Tutkimusta on rajattu niin, että aiemmin tehdyt kartoitukset, kuten markkinoiden nykytilanne, markkinaselvitykset, strategia asiakaskohderyhmät sekä toimipisteen sijoittaminen Pietariin, on jätetty pois tästä opinnäytetyöstä.
Tutkimuksen ensimmäinen osa koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, teorialähteistä ja toinen osa Case-osuudesta, jossa esitellään toimeksiantajalle toimintasuunnitelma ja muita ehdotuksia. Teoreettisessa osuudessa on käsitelty lähteiden avulla keskeisimmät alueet, jotka on otettava huomioon yrityksen etab-loitumisen yhteydessä. Näitä ovat erilaiset yhtiömuodot Venäjällä ja muut Venäjän lainsäädännön aset-tamat toimenpiteet, niihin paneudetaan perusteellisesti, jotta niistä syntyisi hyvä teoreettinen kokonais-kuva. Muut pääluvut ovat verotus ja kirjanpito sekä rajan ylityksen liittyvät tekijät, kuten tullaus ja sertifi-ointi. Viimeisenä mainittu asia käydään tiivistetysti lävitse, koska se on yksi oleellinen osa etabloitumiseen aikana. Case-osuudessa vertaillaan ja analysoidaan yhtiömuodot keskenään sekä valitaan järkevä toimintamuoto toimeksiantajalle ja samalla esitetään suuntaa-antavia kustannuksia. Lopuksi tehdään opinnäytetyöhön liittyvät johtopäätökset ja Yritys X Oy: lle ehdotuksia liiketoiminnan perustamisesta.
Tutkimuksen tuloksena voimme todeta, että kansainvälistymisprosessi vaatii yritykseltä pitkäjänteisyyttä sekä huomattavia panostuksia niin moraalisellakin kuin taloudellisella puolella. Kansainvälistyminen Ve-näjälle on raskas, haastava ja monimutkainen prosessi lainsäädännön ja käytännön puolesta. Kansain-välistymistä suunnittelevan Yrityksen X Oy:n ratkaistava yrityksenä, riittävätkö yrityksen nykyiset henki-löstö- sekä talousresurssit sekä muut valmiudet Venäjän markkinoille laajentumiseen. Erityisesti koko-naistoiminnan suunnitteluun olisi varattava tarpeeksi aikaa.
Tutkimuksen ensimmäinen osa koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, teorialähteistä ja toinen osa Case-osuudesta, jossa esitellään toimeksiantajalle toimintasuunnitelma ja muita ehdotuksia. Teoreettisessa osuudessa on käsitelty lähteiden avulla keskeisimmät alueet, jotka on otettava huomioon yrityksen etab-loitumisen yhteydessä. Näitä ovat erilaiset yhtiömuodot Venäjällä ja muut Venäjän lainsäädännön aset-tamat toimenpiteet, niihin paneudetaan perusteellisesti, jotta niistä syntyisi hyvä teoreettinen kokonais-kuva. Muut pääluvut ovat verotus ja kirjanpito sekä rajan ylityksen liittyvät tekijät, kuten tullaus ja sertifi-ointi. Viimeisenä mainittu asia käydään tiivistetysti lävitse, koska se on yksi oleellinen osa etabloitumiseen aikana. Case-osuudessa vertaillaan ja analysoidaan yhtiömuodot keskenään sekä valitaan järkevä toimintamuoto toimeksiantajalle ja samalla esitetään suuntaa-antavia kustannuksia. Lopuksi tehdään opinnäytetyöhön liittyvät johtopäätökset ja Yritys X Oy: lle ehdotuksia liiketoiminnan perustamisesta.
Tutkimuksen tuloksena voimme todeta, että kansainvälistymisprosessi vaatii yritykseltä pitkäjänteisyyttä sekä huomattavia panostuksia niin moraalisellakin kuin taloudellisella puolella. Kansainvälistyminen Ve-näjälle on raskas, haastava ja monimutkainen prosessi lainsäädännön ja käytännön puolesta. Kansain-välistymistä suunnittelevan Yrityksen X Oy:n ratkaistava yrityksenä, riittävätkö yrityksen nykyiset henki-löstö- sekä talousresurssit sekä muut valmiudet Venäjän markkinoille laajentumiseen. Erityisesti koko-naistoiminnan suunnitteluun olisi varattava tarpeeksi aikaa.