Asiakastyytyväisyystutkimus Kaustisen Raviradalle : Raviradan asiakastyytyväisyys ja pelikäyttäytyminen
Hiltunen, Heidi; Kaski, Mira (2013)
Hiltunen, Heidi
Kaski, Mira
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092215462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092215462
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia Kaustisen raviradan asiakkaiden asiakastyytyväisyyttä, pelikäyttäytymistä sekä uuden pelipisteen mahdollista perustamispaikkaa Kokkolan alueelle. Tutkimus toteutettiin Kaustisen ravira-dalla Toto-ravien yhteydessä 7.4.2013.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee asiakastyytyväisyyttä ja sen mittaamista, yhteiskunnallista ja sosiaalista vastuuta, suomalaista rahapelijärjestelmää sekä Fintoto Oy:tä. Teoreettisessa osiossa käsitellään myös suomen raviurheilun historiaa, hevosvedonlyönnin muotoja, liiketoimintaa ja vedonlyöntimarkkinoita Suomessa.
Tutkimusmetodina on määrällinen tutkimus, koska tutkimukselta haluttiin saada tilastollista tietoa. Asiakastyytyväisyyslomakkeita jaettiin asiakkaille pelihallissa, ravintolassa sekä varikkoalueella. Ihmiset ottivat asiakastyytyväisyystutkimuksen hyvin vastaan ja olivat halukkaita vastaamaan lomakkeen kysymyksiin.
Tutkimuksessa saatiin uusia kehitysideoita ja parannusehdotuksia, joiden avulla Kaustisen ravirata voi jatkossa parantaa toimintaansa. Tuloksissa oli havaittavissa merkkejä myös eri-ikäisten ihmisten erilaisista tarpeista Kaustisen ravirataa kohti. Pelikäyttäytymisen tutkimisessa selvisi ihmisten vannoutuneita pelitottumuksia sekä sukupuolten välisiä eroja pelaamisessa. Tutkimustulosten avulla Kaustisen ravirata voi kehittää pelitoimintaansa sekä parantaa omalta osaltaan asiakastyytyväisyyttä erilaisilla muutoksilla.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee asiakastyytyväisyyttä ja sen mittaamista, yhteiskunnallista ja sosiaalista vastuuta, suomalaista rahapelijärjestelmää sekä Fintoto Oy:tä. Teoreettisessa osiossa käsitellään myös suomen raviurheilun historiaa, hevosvedonlyönnin muotoja, liiketoimintaa ja vedonlyöntimarkkinoita Suomessa.
Tutkimusmetodina on määrällinen tutkimus, koska tutkimukselta haluttiin saada tilastollista tietoa. Asiakastyytyväisyyslomakkeita jaettiin asiakkaille pelihallissa, ravintolassa sekä varikkoalueella. Ihmiset ottivat asiakastyytyväisyystutkimuksen hyvin vastaan ja olivat halukkaita vastaamaan lomakkeen kysymyksiin.
Tutkimuksessa saatiin uusia kehitysideoita ja parannusehdotuksia, joiden avulla Kaustisen ravirata voi jatkossa parantaa toimintaansa. Tuloksissa oli havaittavissa merkkejä myös eri-ikäisten ihmisten erilaisista tarpeista Kaustisen ravirataa kohti. Pelikäyttäytymisen tutkimisessa selvisi ihmisten vannoutuneita pelitottumuksia sekä sukupuolten välisiä eroja pelaamisessa. Tutkimustulosten avulla Kaustisen ravirata voi kehittää pelitoimintaansa sekä parantaa omalta osaltaan asiakastyytyväisyyttä erilaisilla muutoksilla.