Kilpailuedun ja lisäarvon kehittäminen markkinoinnissa : Herkkujuustola Oy
Molin, Annika (2013)
Molin, Annika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091615311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091615311
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoitus oli selvittää Herkkujuustola Oy:n tuotteiden kilpailuetua ja lisäarvoa tuottavia tekijöitä tuotteiden jälleenmyyjille ja kuluttajille vähittäiskaupassa. Tarve tutkimustyön tekoon tuli toimeksiantajalta, joka halusi selvittää lisämyynnin mahdollisuuksia. Tavoitteena oli kehittää myynnin ja markkinoinnin kehityssuunnitelma, jonka avulla tuotteiden myyntiä ja yrityksen tunnettuutta saataisiin lisättyä. Kehityssuunnitelma räätälöitiin palvelemaan erityisesti Suomen kahta suurinta päivittäistavarakauppa-ryhmittymää eli K- ja S- ryhmää.
Työn tärkein tiedonhankintamenetelmä oli Herkkujuustola Oy:n vähittäiskaupan jälleenmyyjille tehdyt tutkimushaastattelut. Tutkimushaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja haastateltavat valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Lisäksi tutkittiin kilpailuedun tuottamisen ja lisäarvojen tunnistamisen teoriaa sekä suomalaista päivittäistavarakaupan toimialaa. Haastatteluista ja tutkimustyöstä saatujen tietojen perusteella laadittiin myynnin ja markkinoinnin kehityssuunnitelma.
Tutkimushaastatteluiden tuloksista selvisi, että Herkkujuustola Oy:n jälleenmyyjät ovat erittäin tyytyväisiä yrityksen toimintaan ja sen tuotteisiin. Jälleenmyyjien näkemykset tuotteiden lisäarvosta kaupalle ja kuluttajille ovat sellaisia, joita Herkkujuustola Oy pystyy myynnissään ja markkinoinnissaan hyödyntämään. Jälleenmyyjät ovat kiinnostuneita kehittämään tuotteita ja yhteistyötä yhdessä Herkkujuustola Oy:n kanssa.
Työn johtopäätöksenä voidaan esittää, että Herkkujuustola Oy:n kannattaa jatkossa pyrkiä ylläpitämään hyviä jälleenmyyjäsuhteitaan, kehittää savutettuja kilpailuetuja ja hyödyntää niitä tehokkaasti kohdennetussa kuluttajamarkkinoinnissa. Tärkeää on myös pyrkiä toimimaan suurten vähittäiskaupparyhmien edustaman arvoketjumallin mukaisesti ja hyödyntämään tätä toimintamallia ketjujen kanssa yhteistyötä kehitettäessä. Tämän työn kappaleet kahdeksan ja yhdeksän sisältävät luottamuksellista tietoa ja ne on salattu toimeksiantajan pyynnöstä.
Työn tärkein tiedonhankintamenetelmä oli Herkkujuustola Oy:n vähittäiskaupan jälleenmyyjille tehdyt tutkimushaastattelut. Tutkimushaastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja haastateltavat valittiin yhdessä toimeksiantajan kanssa. Lisäksi tutkittiin kilpailuedun tuottamisen ja lisäarvojen tunnistamisen teoriaa sekä suomalaista päivittäistavarakaupan toimialaa. Haastatteluista ja tutkimustyöstä saatujen tietojen perusteella laadittiin myynnin ja markkinoinnin kehityssuunnitelma.
Tutkimushaastatteluiden tuloksista selvisi, että Herkkujuustola Oy:n jälleenmyyjät ovat erittäin tyytyväisiä yrityksen toimintaan ja sen tuotteisiin. Jälleenmyyjien näkemykset tuotteiden lisäarvosta kaupalle ja kuluttajille ovat sellaisia, joita Herkkujuustola Oy pystyy myynnissään ja markkinoinnissaan hyödyntämään. Jälleenmyyjät ovat kiinnostuneita kehittämään tuotteita ja yhteistyötä yhdessä Herkkujuustola Oy:n kanssa.
Työn johtopäätöksenä voidaan esittää, että Herkkujuustola Oy:n kannattaa jatkossa pyrkiä ylläpitämään hyviä jälleenmyyjäsuhteitaan, kehittää savutettuja kilpailuetuja ja hyödyntää niitä tehokkaasti kohdennetussa kuluttajamarkkinoinnissa. Tärkeää on myös pyrkiä toimimaan suurten vähittäiskaupparyhmien edustaman arvoketjumallin mukaisesti ja hyödyntämään tätä toimintamallia ketjujen kanssa yhteistyötä kehitettäessä. Tämän työn kappaleet kahdeksan ja yhdeksän sisältävät luottamuksellista tietoa ja ne on salattu toimeksiantajan pyynnöstä.