Språkresa för svenskspråkig målgrupp : En undersökning om EF Språkresors marknadsföringskanaler
Niemi, Suvi (2013)
Niemi, Suvi
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091415299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091415299
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada selville EF Kielimatkojen 9-8 -vuotiaiden asiakkaiden mielipiteitä yrityksen ruotsinkielisestä markkinoinnista. Tarkoituksena on selvittää, mitkä markkinointikeinot ovat olleet toimivia ja miksi asiakas on valinnut juuri EF Education Oy:n kielimatkan järjestäjäksi ja osaksi omaa kielikoulutustaan. Tutkimus rajataan koskemaan ruotsinkielistä markkinointia ja markkinointikeinoja, joita yritys käyttää. EF Kielimatkat on osa EF Education Oy:n tuoteperhettä.
Teoreettinen viitekehys koostuu teorioista liittyen markkinointiin, sen suunnitteluun ja palvelumarkkinointiin. Matkailu-alalla käytetään useita markkinointimalleja ja tässä opinnäytetyössä esitellään muutamia näistä. Tutkimukseen on käytetty alan kirjallisuutta. Teoriat esitetään opinnäytetyön ensimmäisellä puoliskolla.
Lopullisen markkinointisuunnitelman tueksi on tehty potentiaalisille ruotsinkielisille asiakkaille suunnattu asiakastyytyväisyystutkimus EF Kielimatkojen markkinointikeinoista Surveymonkey-ohjelman avulla. Tutkimukseen osallistui 21 yrityksen potentiaalista asiakasta. Tutkimuksen kautta opinnäytetyön tavoitteena on saada käsitys siitä, mitä mieltä asiakkaat ovat yrityksen ruotsinkielisistä markkinointikeinoista ja niiden toimivuudesta.
Tulokset olivat hyvät ja monet tutkimukseen vastanneista antoivat myös kehitysehdotuksia. Näitä ehdotuksia käytetään tämän opinnäytetyön yhteenvedossa ja toivottavasti ehdotukset otetaan myös käyttöön EF Kielimatkojen tulevassa markkinointisuunnitelman kehityksessä ja näin ollen tulevat käytäntöön myös yrityksen tulevassa ruotsinkielisessä markkinoinnissa.
Markkinointia tutkittaessa koettiin tärkeäksi saada yrityksen ruotsinkieliselle markkinoinnille enemmän näkyvyyttä ja näin tavoittaa kohderyhmän nuoria enemmän ja tehokkaammin. Markkinointitoimenpiteet on suunniteltu niin, että näkyvyys voi tuoda lisää ruotsinkielisiä asiakkaita EF kielimatkoille nyt ja tulevaisuudessa. Näkyvyyttä saadaan muun muassa ruotsinkielisillä mainoslehtisillä, useammalla kouluvierailulla sekä osallistumalla useammin ruotsinkielisiin tapahtumiin Suomessa.
Teoreettinen viitekehys koostuu teorioista liittyen markkinointiin, sen suunnitteluun ja palvelumarkkinointiin. Matkailu-alalla käytetään useita markkinointimalleja ja tässä opinnäytetyössä esitellään muutamia näistä. Tutkimukseen on käytetty alan kirjallisuutta. Teoriat esitetään opinnäytetyön ensimmäisellä puoliskolla.
Lopullisen markkinointisuunnitelman tueksi on tehty potentiaalisille ruotsinkielisille asiakkaille suunnattu asiakastyytyväisyystutkimus EF Kielimatkojen markkinointikeinoista Surveymonkey-ohjelman avulla. Tutkimukseen osallistui 21 yrityksen potentiaalista asiakasta. Tutkimuksen kautta opinnäytetyön tavoitteena on saada käsitys siitä, mitä mieltä asiakkaat ovat yrityksen ruotsinkielisistä markkinointikeinoista ja niiden toimivuudesta.
Tulokset olivat hyvät ja monet tutkimukseen vastanneista antoivat myös kehitysehdotuksia. Näitä ehdotuksia käytetään tämän opinnäytetyön yhteenvedossa ja toivottavasti ehdotukset otetaan myös käyttöön EF Kielimatkojen tulevassa markkinointisuunnitelman kehityksessä ja näin ollen tulevat käytäntöön myös yrityksen tulevassa ruotsinkielisessä markkinoinnissa.
Markkinointia tutkittaessa koettiin tärkeäksi saada yrityksen ruotsinkieliselle markkinoinnille enemmän näkyvyyttä ja näin tavoittaa kohderyhmän nuoria enemmän ja tehokkaammin. Markkinointitoimenpiteet on suunniteltu niin, että näkyvyys voi tuoda lisää ruotsinkielisiä asiakkaita EF kielimatkoille nyt ja tulevaisuudessa. Näkyvyyttä saadaan muun muassa ruotsinkielisillä mainoslehtisillä, useammalla kouluvierailulla sekä osallistumalla useammin ruotsinkielisiin tapahtumiin Suomessa.