Ammattikorkeakouluopiskelijoiden stressi
Kivimäki, Marja (2013)
Kivimäki, Marja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091315290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091315290
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemaa stressiä ja sen hallintaa. Tavoitteena oli tuottaa tietoa opiskeluterveydenhuollolle ja vertaistuutoritoiminnalle ammattikorkeakouluopiskelijoiden stressinhallinnan edistämiseksi. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen kohteena olivat Satakunnan ammattikorkeakoulun Raumalla opiskelevat opiskelijat. Aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 192 opiskelijaa (N=1415) ja vastausprosentti oli 14.
Tutkimuksen tulosten mukaan lähes kaikki opiskelijat olivat kokeneet stressiä ainakin joskus. Vastaajista 41 % koki olevansa tällä hetkellä kohtalaisesti stressaantuneita ja 17 % hyvin stressaantuneita. Opiskeluun liittyvistä tekijöistä eniten stressiä aiheuttivat kirjalliset työt ja tentit. Lisäksi osa vastaajista koki suulliset esitykset ja liian kireän työtahdin stressaavina. Opiskelun ulkopuolisista tekijöistä eniten stressiä aiheuttivat opiskelun ohella työskentely ja taloudellinen tilanne.
Opiskelijat purkivat ja hallitsivat stressiä viettämällä aikaa ja puhumalla kavereiden kanssa, harrastamalla liikuntaa sekä katselemalla elokuvia ja televisiota. Lisäksi musiikin kuuntelu ja syöminen tai herkuttelu olivat suosittuja stressinhallintakeinoja. Alkoholia käytettiin jonkin verran stressinhallintaan. Suosituin taho, jolta opiskelijat toivoivat tukea stressinhallintaan, oli opettajat, joiden puoleen kääntyisi 40 % vastaajista. Vastaajista 32 % ei haluaisi apua stressinhallintaan muilta ihmisiltä. Viidennes opiskelijoista oli kiinnostunut osallistumaan mahdollisesti perustettavaan stressinhallintaa edistävään vertaistukiryhmään.
Jatkotutkimushaasteena voidaan kartoittaa opiskelijoiden omia ajatuksia opiskeluun liittyvän stressin vähentämiseksi ja selvittää tarkemmin kampusten välisiä eroja. Lisäksi voidaan selvittää, mitä voimavaratekijöitä tai ominaisuuksia niillä henkilöillä on, jotka eivät koe opiskelua stressaavaksi. Ammattikorkeakouluopiskelijoiden päihteiden käyttö on aihe, jota voi olla syytä tutkia lisää.
Tutkimuksen tulosten mukaan lähes kaikki opiskelijat olivat kokeneet stressiä ainakin joskus. Vastaajista 41 % koki olevansa tällä hetkellä kohtalaisesti stressaantuneita ja 17 % hyvin stressaantuneita. Opiskeluun liittyvistä tekijöistä eniten stressiä aiheuttivat kirjalliset työt ja tentit. Lisäksi osa vastaajista koki suulliset esitykset ja liian kireän työtahdin stressaavina. Opiskelun ulkopuolisista tekijöistä eniten stressiä aiheuttivat opiskelun ohella työskentely ja taloudellinen tilanne.
Opiskelijat purkivat ja hallitsivat stressiä viettämällä aikaa ja puhumalla kavereiden kanssa, harrastamalla liikuntaa sekä katselemalla elokuvia ja televisiota. Lisäksi musiikin kuuntelu ja syöminen tai herkuttelu olivat suosittuja stressinhallintakeinoja. Alkoholia käytettiin jonkin verran stressinhallintaan. Suosituin taho, jolta opiskelijat toivoivat tukea stressinhallintaan, oli opettajat, joiden puoleen kääntyisi 40 % vastaajista. Vastaajista 32 % ei haluaisi apua stressinhallintaan muilta ihmisiltä. Viidennes opiskelijoista oli kiinnostunut osallistumaan mahdollisesti perustettavaan stressinhallintaa edistävään vertaistukiryhmään.
Jatkotutkimushaasteena voidaan kartoittaa opiskelijoiden omia ajatuksia opiskeluun liittyvän stressin vähentämiseksi ja selvittää tarkemmin kampusten välisiä eroja. Lisäksi voidaan selvittää, mitä voimavaratekijöitä tai ominaisuuksia niillä henkilöillä on, jotka eivät koe opiskelua stressaavaksi. Ammattikorkeakouluopiskelijoiden päihteiden käyttö on aihe, jota voi olla syytä tutkia lisää.