Varhaisnuorten terveys ja hyvinvointi - terveyskysely lohjalaisille 6. -luokkalaisille
Kinnunen, Noora; Koistinen, Riikka (2013)
Kinnunen, Noora
Koistinen, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091315279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091315279
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville lohjalaisten 6.-luokkalaisten hyvinvointiin liittyviä tekijöitä. Opinnäytetyöllä pyrittiin myös saada tietoa siitä, millainen varhaisnuorten terveys nykypäivänä on.
Tämä opinnäytetyö kuului osana Pumppu-hanketta, jonka tavoitteena on edistää ja kehittää käyttäjälähtöisiä monituottajamalleja hyvinvointipalveluissa. Sen tavoitteena on myös uudistaa hyvinvointipalveluita ja niiden tuottamistapaa. Opinnäytetyössä käytettiin Sosiaalitaidon laatimaa kuudesluokkalaisten terveyskyselylomaketta. Sosiaalitaito pyrkii tukemaan alueensa hyvinvoinnin edistämistä vahvistamalla verkostoja, tietoperustaa, sosiaalialan kehittämistyötä sekä samalla lisäämällä ja vahvistamalla osaamista.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta. Tulokset analysoitiin Sosiaalitaidon toimesta tilastollisin menetelmin. Tulokset koottiin valmiista analyysistä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin Terveyden edistäminen -projektissa oleville Lohjan alakoulujen oppilaille. Ikäryhmänä olivat 6.-luokkalaiset, jotka olivat vastanneet samaan kyselyyn jo keväällä 2011. Kyselyyn vastasi yhteensä 78 oppilasta Lohjan eri alakouluista.
Opinnäytetyön teemoina käytettiin aihealueita, joita Laurea-ammattikorkeakoulun sairaan-hoitajaopiskelijat kävivät 6.-luokkalaisten kanssa läpi Terveyden edistäminen –projektissa. Teemat valittiin myös Sosiaalitaidon kyselylomakkeen kysymysten perusteella. Teemoina olivat fyysinen hyvinvointi; ravitsemus, liikunta, päihteet ja uni sekä henkinen hyvinvointi; minäkuva, terveys, koulukiusaaminen ja yksinäisyys.
Tutkimuksen tärkein havainto oli, että lähes kaikilla kyselyyn vastanneilla oppilailla on vähintään kolme ystävää. Kuitenkin yksinäisyydestä kysyttäessä noin puolet oppilaista vastasi tuntevansa itsensä joskus yksinäiseksi. Tuloksissa positiivista oli, että suurin osa oppilaista piti terveyttään hyvänä. Tutkimuksen luotettavuus vaihteli eri kysymysten kohdalla, sillä kaikki eivät ole vastanneet kaikkiin kysymyksiin, vaan vastaajamäärät muuttuvat.
Terveyskyselyyn vastanneet 6.-luokkalaiset olivat tehneet kyseisen kyselyn jo vuotta aiemmin. Jatkotutkimusehdotuksena olisi verrata kyseisiä tutkimuksia keskenään ja saada selville, miten vastaukset olivat muuttuneet vuoden aikana vai olivatko ne pysyneet samoina.
Asiasanat: varhaisnuori, kuudesluokkalainen, terveys, terveyden edistäminen, hyvinvointi.
Tämä opinnäytetyö kuului osana Pumppu-hanketta, jonka tavoitteena on edistää ja kehittää käyttäjälähtöisiä monituottajamalleja hyvinvointipalveluissa. Sen tavoitteena on myös uudistaa hyvinvointipalveluita ja niiden tuottamistapaa. Opinnäytetyössä käytettiin Sosiaalitaidon laatimaa kuudesluokkalaisten terveyskyselylomaketta. Sosiaalitaito pyrkii tukemaan alueensa hyvinvoinnin edistämistä vahvistamalla verkostoja, tietoperustaa, sosiaalialan kehittämistyötä sekä samalla lisäämällä ja vahvistamalla osaamista.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin määrällistä tutkimusta. Tulokset analysoitiin Sosiaalitaidon toimesta tilastollisin menetelmin. Tulokset koottiin valmiista analyysistä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella. Kysely toteutettiin Terveyden edistäminen -projektissa oleville Lohjan alakoulujen oppilaille. Ikäryhmänä olivat 6.-luokkalaiset, jotka olivat vastanneet samaan kyselyyn jo keväällä 2011. Kyselyyn vastasi yhteensä 78 oppilasta Lohjan eri alakouluista.
Opinnäytetyön teemoina käytettiin aihealueita, joita Laurea-ammattikorkeakoulun sairaan-hoitajaopiskelijat kävivät 6.-luokkalaisten kanssa läpi Terveyden edistäminen –projektissa. Teemat valittiin myös Sosiaalitaidon kyselylomakkeen kysymysten perusteella. Teemoina olivat fyysinen hyvinvointi; ravitsemus, liikunta, päihteet ja uni sekä henkinen hyvinvointi; minäkuva, terveys, koulukiusaaminen ja yksinäisyys.
Tutkimuksen tärkein havainto oli, että lähes kaikilla kyselyyn vastanneilla oppilailla on vähintään kolme ystävää. Kuitenkin yksinäisyydestä kysyttäessä noin puolet oppilaista vastasi tuntevansa itsensä joskus yksinäiseksi. Tuloksissa positiivista oli, että suurin osa oppilaista piti terveyttään hyvänä. Tutkimuksen luotettavuus vaihteli eri kysymysten kohdalla, sillä kaikki eivät ole vastanneet kaikkiin kysymyksiin, vaan vastaajamäärät muuttuvat.
Terveyskyselyyn vastanneet 6.-luokkalaiset olivat tehneet kyseisen kyselyn jo vuotta aiemmin. Jatkotutkimusehdotuksena olisi verrata kyseisiä tutkimuksia keskenään ja saada selville, miten vastaukset olivat muuttuneet vuoden aikana vai olivatko ne pysyneet samoina.
Asiasanat: varhaisnuori, kuudesluokkalainen, terveys, terveyden edistäminen, hyvinvointi.