Printtilehdestä digilehteen : case Salon Seudun Sanomat
Kainulainen, Karoliina (2013)
Kainulainen, Karoliina
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091215230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091215230
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kuvataan, miten sanomalehtien muutos printtilehdestä digitaalisiin versioihin on alkanut ja edennyt sekä miten nuo kaksi eroavat toisistaan tuotteina. Sanomalehtiala on ollut laskusuhdanteessa jo pidemmän aikaa ja uusia ratkaisuja liiketoiminnan pelastamiseksi on tehtävä. Monet sanomalehdet ovatkin alkaneet panostamaan entistä enemmän digitaaliseen sisällöntuotantoon.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin toimeksiantona Salon Seudun Sanomat Oy:n levikkimarkkinoinnille. Yhtiö otti uuden digilehtipalvelun käyttöönsä keväällä 2012 ja halusi nyt selvittää, miten muutos uuteen järjestelmään on vastaanotettu.
Kyselyn linkki lähetettiin suoraan asiakkaiden sähköposteihin. Lisäksi Salon Seudun Sanomien digilehteen lisättiin sivun kokoinen mainos tutkimuksesta ja suora linkki kyselylomakkeeseen. Vastauksia kertyi yhteensä 234kpl, mihin toimeksiantaja oli tyytyväinen. Tuloksista Salon Seudun Sanomille selviää, millaiset asiakkaat heidän digilehteään käyttävät ja mitä mieltä he ovat digilehden sekä paperilehden nykyisestä muodosta.
Tulosten perusteella vastanneiden keskuudessa mieluisimmiksi markkinointikanavaksi nousivat sähköposti sekä lehden internetsivut. Myös lisäinformaatiota tuotteista ja digilehden käytöstä kaivattiin nettisivuille.
Kyselyn vastausten analyysin perusteella Salon Seudun Sanomat Oy otti käyttöönsä työssä esitettyjä parannusehdotuksia
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin toimeksiantona Salon Seudun Sanomat Oy:n levikkimarkkinoinnille. Yhtiö otti uuden digilehtipalvelun käyttöönsä keväällä 2012 ja halusi nyt selvittää, miten muutos uuteen järjestelmään on vastaanotettu.
Kyselyn linkki lähetettiin suoraan asiakkaiden sähköposteihin. Lisäksi Salon Seudun Sanomien digilehteen lisättiin sivun kokoinen mainos tutkimuksesta ja suora linkki kyselylomakkeeseen. Vastauksia kertyi yhteensä 234kpl, mihin toimeksiantaja oli tyytyväinen. Tuloksista Salon Seudun Sanomille selviää, millaiset asiakkaat heidän digilehteään käyttävät ja mitä mieltä he ovat digilehden sekä paperilehden nykyisestä muodosta.
Tulosten perusteella vastanneiden keskuudessa mieluisimmiksi markkinointikanavaksi nousivat sähköposti sekä lehden internetsivut. Myös lisäinformaatiota tuotteista ja digilehden käytöstä kaivattiin nettisivuille.
Kyselyn vastausten analyysin perusteella Salon Seudun Sanomat Oy otti käyttöönsä työssä esitettyjä parannusehdotuksia