Myynnin ammattitutkinto ja työelämän osaamisvaatimukset – Case WinNovan opetussuunnitelma
Wallenius, Nora (2013)
Wallenius, Nora
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091115185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091115185
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli laatia Länsirannikon koulutus Oy, WinNovassa järjestettävän myynnin ammattitutkintoon valmistavan koulutuksen opetussuunnitelma.
Tutkimuksen aihe oli ajankohtainen, koska myynnin ammattitutkinnon rakenne oli uudistunut kokonaan, eikä WinNovassa ollut opetussuunnitelmaa koulutuksessa toimiville opettajille.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen teoriaosuus muodostuu näyttötutkintojärjestelmän, myynnin ammattitutkinnon näyttötutkinnonperusteiden ja työelämän osaamisvaatimusten kuvauksesta. Tutkimus oli tapaustutkimus, jossa empiirisen osuuden muodosti puolistrukturoiduin haastattelumenetelmin toteutetut haastattelut. Haastatteluihin valittiin sellaisia työnantajia, joille myynnin ammattitutkinnon perusteet, tutkintotilaisuuksien arviointi ja WinNovan toteutustapa olivat entuudestaan tuttuja. Tutkimuksessa tehtiin lisäksi lomakekysely opiskelijoille, jotka olivat parasta aikaa opiskelijoina myynnin ammattitutkinnon valmistavassa koulutuksessa. Kyselyllä haluttiin saada myös opiskelijoiden näkökulma siitä, millainen opetussuunnitelma vastaisi uudistuneita tutkinnon perusteita ja työelämän vaatimuksia. Haastatteluiden ja kyselyiden tulokset litteroitiin ja sisältöanalysoitiin.
Tutkimusten tulosten analysoinnin jälkeen myynnin ammattitutkinnon opetussuunnitelma laadittiin vastaamaan uudistuneita tutkinnon perusteita ja työelämän osaamisvaatimuksia niin, että tutkinnon suorittaja saa valmistavasta koulutuksesta riittävät valmiudet selviytyä tutkintotilaisuuksista, joilla myynnin ammattitutkinnossa vaadittava osaaminen osoitetaan. Konkreettisena tuotoksena syntynyt opetussuunnitelma toimii jatkossa mallina, jonka pohjalle WinNovassa järjestettäviin muihin ammattitutkintoon valmistaviin koulutuksiin voidaan laatia opetussuunnitelma.
Tutkimuksen aihe oli ajankohtainen, koska myynnin ammattitutkinnon rakenne oli uudistunut kokonaan, eikä WinNovassa ollut opetussuunnitelmaa koulutuksessa toimiville opettajille.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen teoriaosuus muodostuu näyttötutkintojärjestelmän, myynnin ammattitutkinnon näyttötutkinnonperusteiden ja työelämän osaamisvaatimusten kuvauksesta. Tutkimus oli tapaustutkimus, jossa empiirisen osuuden muodosti puolistrukturoiduin haastattelumenetelmin toteutetut haastattelut. Haastatteluihin valittiin sellaisia työnantajia, joille myynnin ammattitutkinnon perusteet, tutkintotilaisuuksien arviointi ja WinNovan toteutustapa olivat entuudestaan tuttuja. Tutkimuksessa tehtiin lisäksi lomakekysely opiskelijoille, jotka olivat parasta aikaa opiskelijoina myynnin ammattitutkinnon valmistavassa koulutuksessa. Kyselyllä haluttiin saada myös opiskelijoiden näkökulma siitä, millainen opetussuunnitelma vastaisi uudistuneita tutkinnon perusteita ja työelämän vaatimuksia. Haastatteluiden ja kyselyiden tulokset litteroitiin ja sisältöanalysoitiin.
Tutkimusten tulosten analysoinnin jälkeen myynnin ammattitutkinnon opetussuunnitelma laadittiin vastaamaan uudistuneita tutkinnon perusteita ja työelämän osaamisvaatimuksia niin, että tutkinnon suorittaja saa valmistavasta koulutuksesta riittävät valmiudet selviytyä tutkintotilaisuuksista, joilla myynnin ammattitutkinnossa vaadittava osaaminen osoitetaan. Konkreettisena tuotoksena syntynyt opetussuunnitelma toimii jatkossa mallina, jonka pohjalle WinNovassa järjestettäviin muihin ammattitutkintoon valmistaviin koulutuksiin voidaan laatia opetussuunnitelma.