Musiikintekijän oikeudet julkaisemattomaan materiaaliinsa
Aro, Juha (2013)
Aro, Juha
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015111
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää minkälaisia käytäntöjä musiikkialalla on musiikkikappaleiden ensijulkaisuun liittyen. Toimeksiantajana opinnäytetyössä on Säveltäjät ja Sanoittajat Elvis ry.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu musiikkialan ja sen toimijoiden kuten myös tekijänoikeuden kuvaamisesta.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa selvitin musiikintekijöiden kokemuksia kappaleiden ensijulkaisuun liittyvistä käytänteistä. Tutkimus koostui kahdesta osasta, joista ensimmäinen musiikintekijöille lähetettävästä kyselystä ja toinen kahdesta puhelinhaastattelusta.
Kysely toteutettiin Laurean e-lomakkeella eli sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen johtavalla linkillä varustettu saatekirje lähetettiin Elvis ry:n toukokuun uutiskirjeen mukana kaikille yhdistyksen jäsenille. Noin 700:sta kyselyn saaneesta musiikintekijästä 9 vastasi. Pienestä vastausmäärästä johtuen tein puhelinhaastatteluja kyselylomakkeen tulosten tueksi.
Puhelinhaastattelut tukivat kyselyssä esille tullutta tulosta siitä, että musiikintekijät saavat levy-yhtiöiltä useammin ilmoituksia levylle päätyvistä, kuin päätymättömistä kappaleista. Puhelinhaastatteluiden perusteella ensitallennusluvan kysyminen ei ole yleinen käytäntö musiikkialalla.
Kaikki kyselyyn vastanneet olivat sitä mieltä, että on tärkeää, että musiikkialalle kehitettäisiin yleinen käytäntö, joka takaisi sen, että levy-yhtiö ilmoittaa musiikintekijälle, kun tämän kappale on varmistunut tulevaksi levy-yhtiön artistin levylle. Puhelinhaastatteluista nousi esille ajatus levy-yhtiöiden, musiikintekijöiden ja muiden asiaan liittyvien tahojen välisestä ekstranetistä, johon kirjautumalla näkisi reaaliajassa kappaleiden tilanteen eli sen, ovatko kappaleet vapailla markkinoille, varattuja vai kenties jo julkaistuja.
Tutkimuksen pohjalta tehdyt kehitysehdotukset esiteltiin Elvis ry:n toiminnanjohtaja Aku Toivoselle.
Opinnäytetyön teoriaosuus muodostuu musiikkialan ja sen toimijoiden kuten myös tekijänoikeuden kuvaamisesta.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa selvitin musiikintekijöiden kokemuksia kappaleiden ensijulkaisuun liittyvistä käytänteistä. Tutkimus koostui kahdesta osasta, joista ensimmäinen musiikintekijöille lähetettävästä kyselystä ja toinen kahdesta puhelinhaastattelusta.
Kysely toteutettiin Laurean e-lomakkeella eli sähköisellä kyselylomakkeella. Kyselylomakkeeseen johtavalla linkillä varustettu saatekirje lähetettiin Elvis ry:n toukokuun uutiskirjeen mukana kaikille yhdistyksen jäsenille. Noin 700:sta kyselyn saaneesta musiikintekijästä 9 vastasi. Pienestä vastausmäärästä johtuen tein puhelinhaastatteluja kyselylomakkeen tulosten tueksi.
Puhelinhaastattelut tukivat kyselyssä esille tullutta tulosta siitä, että musiikintekijät saavat levy-yhtiöiltä useammin ilmoituksia levylle päätyvistä, kuin päätymättömistä kappaleista. Puhelinhaastatteluiden perusteella ensitallennusluvan kysyminen ei ole yleinen käytäntö musiikkialalla.
Kaikki kyselyyn vastanneet olivat sitä mieltä, että on tärkeää, että musiikkialalle kehitettäisiin yleinen käytäntö, joka takaisi sen, että levy-yhtiö ilmoittaa musiikintekijälle, kun tämän kappale on varmistunut tulevaksi levy-yhtiön artistin levylle. Puhelinhaastatteluista nousi esille ajatus levy-yhtiöiden, musiikintekijöiden ja muiden asiaan liittyvien tahojen välisestä ekstranetistä, johon kirjautumalla näkisi reaaliajassa kappaleiden tilanteen eli sen, ovatko kappaleet vapailla markkinoille, varattuja vai kenties jo julkaistuja.
Tutkimuksen pohjalta tehdyt kehitysehdotukset esiteltiin Elvis ry:n toiminnanjohtaja Aku Toivoselle.