"MÄ HALUUN OMAA TYÖRAUHAA!" : Toimintaterapeuttiset keinot 1.-2. luokan koulutyöskentelyn edistämiseksi
De Meulder, Annukka; Sihvonen, Suvi (2013)
De Meulder, Annukka
Sihvonen, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091015084
Tiivistelmä
Yhteiskunnassa keskustellaan jatkuvasti inkluusion toteutumisesta sekä ollaan huolissaan luokkien
kasvavista erityisvaikeuksista. Opettajan vastuu on suuri, ja on kohtuutonta vaatia opettajilta liikaa
tietotaitoa heidän oman työnsä, eli opettamisen, ulkopuolelta. Paitsi, että opettajien itsensä tulee
vaatia tarvittavat tukitoimet oman työnsä tueksi, myös terveydenhuollon ammattilaisten sekä
muiden viranomaisten tulee kantaa vastuunsa lasten hyvinvoinnista ja terveydestä.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Uuraisten koulukeskuksen kanssa. Sen tarkoituksena oli
perehtyä tarkkaavaisuuden ja keskittymisen haasteisiin koulussa, selvittää miten toimintaterapia
voisi vastata näihin haasteisiin sekä tuottaa koulun opettajien käyttöön tietopaketti, joka sisältää
käytännön vinkkejä koulutyöskentelyn edistämiseksi. Opinnäytetyö on toteutettu
tilannetutkimuksena, johon kuului luokkatilanteiden havainnointi ja opettajien haastattelu.
Analysointia ohjasi Person-Environment-Occupation malli. Käytännön vinkit on koottu analysoinnin
tulosten pohjalta hyödyntämällä toimintaterapeuttista ja pedagogista kirjallisuutta.
Vaikuttamalla yksilöön/yhteisöön, ympäristöön ja/tai toimintaan pystytään vaikuttamaan
toimijuuteen, eli tässä tapauksessa koulutyöskentelyyn. Opinnäytetyömme tulos on, että fyysisellä
ympäristöllä, opettajan ja avustajan toiminnalla sekä opetusmenetelmillä on suuri vaikutus oppilaan
ja luokan työskentelyyn.
Toimintaterapeutin ammattitaito ja tieto toiminnallisista valmiuksista ja menetelmistä yhteistyössä
opettajan pedagogisen pätevyyden kanssa olisi moniammatillista yhteistyötä parhaimmillaan.
Opinnäytetyön tulokset kertovat, että toimintaterapeuttien asiantuntijuudelle on selvä tarve
koulumaailmassa. Moniammatillinen yhteistyö opettajien kanssa tukee lasten oppimista ja kasvua.
Toimintaterapian mahdollisuudet koulumaailmassa ovat erittäin laajat, ja tarvetta lisätutkimukselle
on paljon.
kasvavista erityisvaikeuksista. Opettajan vastuu on suuri, ja on kohtuutonta vaatia opettajilta liikaa
tietotaitoa heidän oman työnsä, eli opettamisen, ulkopuolelta. Paitsi, että opettajien itsensä tulee
vaatia tarvittavat tukitoimet oman työnsä tueksi, myös terveydenhuollon ammattilaisten sekä
muiden viranomaisten tulee kantaa vastuunsa lasten hyvinvoinnista ja terveydestä.
Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Uuraisten koulukeskuksen kanssa. Sen tarkoituksena oli
perehtyä tarkkaavaisuuden ja keskittymisen haasteisiin koulussa, selvittää miten toimintaterapia
voisi vastata näihin haasteisiin sekä tuottaa koulun opettajien käyttöön tietopaketti, joka sisältää
käytännön vinkkejä koulutyöskentelyn edistämiseksi. Opinnäytetyö on toteutettu
tilannetutkimuksena, johon kuului luokkatilanteiden havainnointi ja opettajien haastattelu.
Analysointia ohjasi Person-Environment-Occupation malli. Käytännön vinkit on koottu analysoinnin
tulosten pohjalta hyödyntämällä toimintaterapeuttista ja pedagogista kirjallisuutta.
Vaikuttamalla yksilöön/yhteisöön, ympäristöön ja/tai toimintaan pystytään vaikuttamaan
toimijuuteen, eli tässä tapauksessa koulutyöskentelyyn. Opinnäytetyömme tulos on, että fyysisellä
ympäristöllä, opettajan ja avustajan toiminnalla sekä opetusmenetelmillä on suuri vaikutus oppilaan
ja luokan työskentelyyn.
Toimintaterapeutin ammattitaito ja tieto toiminnallisista valmiuksista ja menetelmistä yhteistyössä
opettajan pedagogisen pätevyyden kanssa olisi moniammatillista yhteistyötä parhaimmillaan.
Opinnäytetyön tulokset kertovat, että toimintaterapeuttien asiantuntijuudelle on selvä tarve
koulumaailmassa. Moniammatillinen yhteistyö opettajien kanssa tukee lasten oppimista ja kasvua.
Toimintaterapian mahdollisuudet koulumaailmassa ovat erittäin laajat, ja tarvetta lisätutkimukselle
on paljon.