Kiinteistönhoidon asukastyytyväisyys
Poranen, Jari-Pekka (2013)
Poranen, Jari-Pekka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090915064
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090915064
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kiinteistönhoitoyrityksen kiinteistönhoidon laatua. Laadunmittaamiseksi laadittiin ja toteutettiin asukastyytyväisyyskysely, joka tehtiin viiteen yrityksen huollossa olevaan asunto-osakeyhtiöön. Kyselylomakkeita jaettiin yhteensä 200 kappaletta, vastausprosentiksi saatiin 28 %.
Kiinteistönhoidon laatua selvitettäessä ei haluttu keskittyä yksittäiseen kiinteistöön, vaan haluttiin selvittää yleistä tasoa valittujen viiden kiinteistön kokonaistuloksen kautta. Tarkoituksena oli löytää toiminnasta vahvuuksia, joita hyödyntämällä toiminnan taso voitaisiin pitää korkeana, sekä kehitysalueita, joita parantamalla yleistä tyytyväisyyttä käyttäjien keskuudessa voitaisiin kasvattaa.
Itse kyselyssä asukkaita pyydettiin arvioimaan kiinteistönhoidon tasoa eri osa-alueilla. Osa-alueisiin kuuluivat ulkoalueiden hoito, vikakorjaukset sekä kiinteistönhoitajan palvelualttius. Lisäksi kysyttiin asukkaiden mielipidettä kiinteistönhoitoyrityksen imagoon liittyen. Varsinaisten kysymysten lisäksi vastaajista kerättiin taustatietoa tuloksen analysoimista varten, sekä annettiin mahdollisuus vapaan palautteen kirjoittamiseen.
Kyselyn tulosta voidaan pitää hyvänä, sillä valtaosa asukkaista koki yrityksen toiminnan vähintäänkin odotusten mukaiseksi. Keskiarvon perusteella parhaat arvosanat saatiin kiinteistön hoitajan asiallisesta pukeutumisesta sekä vikakorjausten laadusta. Eniten parannettavaa löydettiin syyssiivouksesta, päivystäjän tavoitettavuudesta sekä aurauksesta ja lumitöistä.
Tulosta tarkasteltaessa on huomioitava se, että 144 potentiaalista vastaajaa ei käyttänyt mahdollisuuttaan vaikuttaa kiinteistönsä hoidon tasoon. Kyselyn tulos oli hyvä, ja sitä voidaan pitää merkkinä hyvin tehdystä työstä, vaikka se edustaakin keskimäärin vain joka neljännen asukkaan mielipidettä. Entistäkin paremman laadun saavuttamiseksi tulisi jatkossa kiinnittää huomiota kyselyssä ilmenneiden kehitysalueiden parantamiseen, sekä vahvuuksiksi luettavien toimintojen hyödyntämiseen niin olemassa olevissa, kuin alkavissa huoltokohteissa.
Kiinteistönhoidon laatua selvitettäessä ei haluttu keskittyä yksittäiseen kiinteistöön, vaan haluttiin selvittää yleistä tasoa valittujen viiden kiinteistön kokonaistuloksen kautta. Tarkoituksena oli löytää toiminnasta vahvuuksia, joita hyödyntämällä toiminnan taso voitaisiin pitää korkeana, sekä kehitysalueita, joita parantamalla yleistä tyytyväisyyttä käyttäjien keskuudessa voitaisiin kasvattaa.
Itse kyselyssä asukkaita pyydettiin arvioimaan kiinteistönhoidon tasoa eri osa-alueilla. Osa-alueisiin kuuluivat ulkoalueiden hoito, vikakorjaukset sekä kiinteistönhoitajan palvelualttius. Lisäksi kysyttiin asukkaiden mielipidettä kiinteistönhoitoyrityksen imagoon liittyen. Varsinaisten kysymysten lisäksi vastaajista kerättiin taustatietoa tuloksen analysoimista varten, sekä annettiin mahdollisuus vapaan palautteen kirjoittamiseen.
Kyselyn tulosta voidaan pitää hyvänä, sillä valtaosa asukkaista koki yrityksen toiminnan vähintäänkin odotusten mukaiseksi. Keskiarvon perusteella parhaat arvosanat saatiin kiinteistön hoitajan asiallisesta pukeutumisesta sekä vikakorjausten laadusta. Eniten parannettavaa löydettiin syyssiivouksesta, päivystäjän tavoitettavuudesta sekä aurauksesta ja lumitöistä.
Tulosta tarkasteltaessa on huomioitava se, että 144 potentiaalista vastaajaa ei käyttänyt mahdollisuuttaan vaikuttaa kiinteistönsä hoidon tasoon. Kyselyn tulos oli hyvä, ja sitä voidaan pitää merkkinä hyvin tehdystä työstä, vaikka se edustaakin keskimäärin vain joka neljännen asukkaan mielipidettä. Entistäkin paremman laadun saavuttamiseksi tulisi jatkossa kiinnittää huomiota kyselyssä ilmenneiden kehitysalueiden parantamiseen, sekä vahvuuksiksi luettavien toimintojen hyödyntämiseen niin olemassa olevissa, kuin alkavissa huoltokohteissa.