Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Itä-Lapin ammattiopistossa hyödyntäen sosiaalista mediaa
Marin, Merja (2013)
Marin, Merja
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090915042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090915042
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, voiko Itä-Lapin ammattiopistossa järjestettävää työpaikkaohjaajakoulutusta kehittää hyödyntäen sosiaalista mediaa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, onko tarpeellista tuottaa työpaikkaohjaajakoulutusmateriaalia sosiaalisen mediaan, mitkä olisivat hyödynnettävät sosiaalisen median palvelut ja miten työpaikkaohjaajakoulutus kannattaisi järjestää.
Tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta laadullisten menetelmien keinoin. Tutkimusaineistona käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin keväällä 2013.
Tutkimuksen tietoperustassa käytettiin kirjallisuutta näyttötutkinnoista, työpaikkaohjauksesta ja sosiaalisesta mediasta.
Tutkimuksessa havaittiin, että sosiaalista mediaa kannattaa ehdottomasti hyödyntää työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittämiseksi Itä-Lapin ammattiopistossa. Tutkimuksen perusteella valittiin ne sosiaalisen median palvelut, joita hyödynnetään aikaisintaan keväällä 2014 järjestettävissä työpaikkaohjaajakoulutuksissa. Tärkeimmät hyödynnettävät sosiaalisen median palvelut työpaikkaohjaajakoulutuksessa ovat Facebook, Googlen Drive ja kalenteri, sekä Skype ja blogit. Työpaikkaohjaajakoulutuksen järjestämiseen luotiin useita eri tapoja. Koulutusta järjestetään monimuotokoulutuksena.
Tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta laadullisten menetelmien keinoin. Tutkimusaineistona käytettiin teemahaastatteluja. Haastattelut toteutettiin keväällä 2013.
Tutkimuksen tietoperustassa käytettiin kirjallisuutta näyttötutkinnoista, työpaikkaohjauksesta ja sosiaalisesta mediasta.
Tutkimuksessa havaittiin, että sosiaalista mediaa kannattaa ehdottomasti hyödyntää työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittämiseksi Itä-Lapin ammattiopistossa. Tutkimuksen perusteella valittiin ne sosiaalisen median palvelut, joita hyödynnetään aikaisintaan keväällä 2014 järjestettävissä työpaikkaohjaajakoulutuksissa. Tärkeimmät hyödynnettävät sosiaalisen median palvelut työpaikkaohjaajakoulutuksessa ovat Facebook, Googlen Drive ja kalenteri, sekä Skype ja blogit. Työpaikkaohjaajakoulutuksen järjestämiseen luotiin useita eri tapoja. Koulutusta järjestetään monimuotokoulutuksena.