Ensihoitajan tietotaito pelastusluonteisista tehtävistä
Seppälä, Anna (2013)
Seppälä, Anna
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090615011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090615011
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää ensihoitajan tietotaitoa ja valmiuksia pelastusluonteisista tehtävistä, ja aiheeksi rajasin ensihoitajan roolin ja itsenäisen osaamisen nykytilan sekä tulevaisuuden tarpeet. Ensihoidon ja pelastustoimen yhteistyö on perinteisesti ollut tiivistä, mutta nykypäivänä ensihoitopalvelu ei välttämättä enää päivystä samoissa tiloissa pelastustoimen kanssa eikä työnantaja välttämättä ole yhteinen, jolloin käytännössä yhteisiä harjoituksia saattaa olla vähemmän. Nyt oli mielestäni ajankohtaista pohtia, millainen kosketus ensihoitajalla tulisi olla pelastustoimintaan. Tutkimuskysymykseni olivat:
- Mitä tietotaitoa ensihoitajalla on pelastusluonteisista tehtävistä tänä päivänä?
- Mitä tietotaitoa ensihoitajalla tulisi olla pelastusluonteisista tehtävistä tänä päivänä?
- Mitä tietotaitoa ensihoitajalla voisi olla pelastusluonteisista tehtävistä tulevaisuudessa?
Tähän tutkimukseen soveltui parhaiten kvalitatiivinen lähestymistapa, ja tutkimusmenetelmäksi valitsin teemahaastattelun. Haastattelin neljää tiedonantajaa – kahta ensihoidon esimiestä sekä kahta pelastustoiminnan esimiestä. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä eli induktiivista sisällönanalyysia. Tutkimuksen teoreettisena pohjana käytin ensihoidon kansallisia koulutusvaatimuksia (Opetusministeriö 2006) sekä Eurooppalaista tutkintojen viitekehystä (Euroopan komissio 2009).
Tutkimustuloksista selvisi, että tietotaidossa on vielä parannettavaa, mutta esimerkiksi laajentamalla ensihoitajan peruskoulutusta ja lisäämällä työpaikkaperehdytystä voisi tilanne korjaantua. Muun muassa alkusammutustaitoja, tilanne- ja riskinarviointia, tilannetiedustelua ja raportointia pidettiin tärkeinä taitoina, jotka myös ensihoitajan tulisi hallita. Ensihoitajan tulisi myös olla kiinnostunut kehittämään omaa ammattitaitoaan varsinaisen ensihoidon ulkopuolelle. Mitään tietotaitoa ei pidetty turhana mutta todettiin, että joitakin valmiuksia tarvitaan harvoin. Asenteellisuus molempien toimijoiden kesken osoittautui keskeiseksi syyksi, miksi tietotaito ei laajene. Työturvallisuus, potilasturvallisuus ja yhteistyö pelastustoimen kanssa paranisivat, jos ensihoitajalla olisi hyvä tietotaito myös pelastusluonteisista tehtävistä.
- Mitä tietotaitoa ensihoitajalla on pelastusluonteisista tehtävistä tänä päivänä?
- Mitä tietotaitoa ensihoitajalla tulisi olla pelastusluonteisista tehtävistä tänä päivänä?
- Mitä tietotaitoa ensihoitajalla voisi olla pelastusluonteisista tehtävistä tulevaisuudessa?
Tähän tutkimukseen soveltui parhaiten kvalitatiivinen lähestymistapa, ja tutkimusmenetelmäksi valitsin teemahaastattelun. Haastattelin neljää tiedonantajaa – kahta ensihoidon esimiestä sekä kahta pelastustoiminnan esimiestä. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä eli induktiivista sisällönanalyysia. Tutkimuksen teoreettisena pohjana käytin ensihoidon kansallisia koulutusvaatimuksia (Opetusministeriö 2006) sekä Eurooppalaista tutkintojen viitekehystä (Euroopan komissio 2009).
Tutkimustuloksista selvisi, että tietotaidossa on vielä parannettavaa, mutta esimerkiksi laajentamalla ensihoitajan peruskoulutusta ja lisäämällä työpaikkaperehdytystä voisi tilanne korjaantua. Muun muassa alkusammutustaitoja, tilanne- ja riskinarviointia, tilannetiedustelua ja raportointia pidettiin tärkeinä taitoina, jotka myös ensihoitajan tulisi hallita. Ensihoitajan tulisi myös olla kiinnostunut kehittämään omaa ammattitaitoaan varsinaisen ensihoidon ulkopuolelle. Mitään tietotaitoa ei pidetty turhana mutta todettiin, että joitakin valmiuksia tarvitaan harvoin. Asenteellisuus molempien toimijoiden kesken osoittautui keskeiseksi syyksi, miksi tietotaito ei laajene. Työturvallisuus, potilasturvallisuus ja yhteistyö pelastustoimen kanssa paranisivat, jos ensihoitajalla olisi hyvä tietotaito myös pelastusluonteisista tehtävistä.