Nuorten mielenterveyden edistäminen positiivisesta näkökulmasta : Toimintapäivä Kastellin yläasteella
Lakela, Katja; Kukkala, Taija (2013)
Lakela, Katja
Kukkala, Taija
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090214916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090214916
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena on nuorten mielenterveyden edistäminen positiivisesta näkökulmasta. Aiheen opinnäytetyöllemme saimme ohjaavalta opettajalta Oulun seudun ammattikorkeakoulusta. Työmme tarkoituksena oli antaa nuorille mahdollisuus löytää itsestä mielenterveyttä tukevia voimavaroja jo ennen varsinaisia mielenterveysongelmia. Kyseessä on Kastellin yläasteen yhdeksännen luokan kanssa yhteistyössä tehty projekti, jonka tavoitteena oli järjestää toiminnallinen päivä yhdessä luokan oppilaiden kanssa.
Järjestimme toiminnallisen päivän Kastellin yläasteella toukokuussa 2013. Yhdeksäsluokkalaiset nuoret järjestivät ohjauksessamme positiivista mielenterveyttä ja voimavaroja käsittelevän tapahtuman. Projektiin osallistuneet yhdeksäsluokkalaiset suunnittelivat ryhmissä viisi toiminnallista rastia, joiden aiheet tulivat nuorten omista voimavaroista. Kahdeksasluokkalaiset oppilaat osallistuivat tapahtumaan. Tarkoituksena oli yhteistoiminnallisen oppimisen avulla lisätä nuorten tietoutta positiivisesta mielenterveydestä ja voimavaralähtöisestä ajattelutavasta.
Toimintapäivää ja sille asetettujen tavoitteiden toteutumista arvioitiin oppilailta saatujen palautteiden avulla. Keräsimme palautetta sekä järjestäjiltä että toimintapäivään osallistuneilta oppilailta. Saadun palautteen ja havaintojen perusteella kaikki järjestäjinä olleet yhdeksäsluokkalaiset nuoret kokivat toimintapäivän positiivisena asiana. Kahdeksasluokkalaisilta saatu palaute oli vaihtelevampaa. Projektin tuloksena oli, että projektille asetetut tavoitteet toteutuivat paremmin järjestäjinä olleiden nuorten kohdalla. Tämä projekti kuitenkin osoitti, että nuoret tarvitsevat selkeästi lisää tietoa mielenterveyden edistämisestä sekä voimavaralähtöisestä ajattelusta.
Tämän toimintapäiväprojektin avulla saatua tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa vastaavanlaisia projekteja suunnitellessa, etenkin työskennellessä nuorten kanssa. Tämä projekti tehtiin hyvin tiiviillä aikataululla ja kehittämishaasteina on, että tulevaisuudessa vastaavanlaista toimintapäivää järjestettäessä toteutukseen tulisi varata enemmän aikaa. Lisäksi myöhemmin vastaavanlaisia tapahtumia järjestettäessä haasteena on saada siitä mahdollisimman paljon siihen osallistuvia nuoria kiinnostava.
Järjestimme toiminnallisen päivän Kastellin yläasteella toukokuussa 2013. Yhdeksäsluokkalaiset nuoret järjestivät ohjauksessamme positiivista mielenterveyttä ja voimavaroja käsittelevän tapahtuman. Projektiin osallistuneet yhdeksäsluokkalaiset suunnittelivat ryhmissä viisi toiminnallista rastia, joiden aiheet tulivat nuorten omista voimavaroista. Kahdeksasluokkalaiset oppilaat osallistuivat tapahtumaan. Tarkoituksena oli yhteistoiminnallisen oppimisen avulla lisätä nuorten tietoutta positiivisesta mielenterveydestä ja voimavaralähtöisestä ajattelutavasta.
Toimintapäivää ja sille asetettujen tavoitteiden toteutumista arvioitiin oppilailta saatujen palautteiden avulla. Keräsimme palautetta sekä järjestäjiltä että toimintapäivään osallistuneilta oppilailta. Saadun palautteen ja havaintojen perusteella kaikki järjestäjinä olleet yhdeksäsluokkalaiset nuoret kokivat toimintapäivän positiivisena asiana. Kahdeksasluokkalaisilta saatu palaute oli vaihtelevampaa. Projektin tuloksena oli, että projektille asetetut tavoitteet toteutuivat paremmin järjestäjinä olleiden nuorten kohdalla. Tämä projekti kuitenkin osoitti, että nuoret tarvitsevat selkeästi lisää tietoa mielenterveyden edistämisestä sekä voimavaralähtöisestä ajattelusta.
Tämän toimintapäiväprojektin avulla saatua tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa vastaavanlaisia projekteja suunnitellessa, etenkin työskennellessä nuorten kanssa. Tämä projekti tehtiin hyvin tiiviillä aikataululla ja kehittämishaasteina on, että tulevaisuudessa vastaavanlaista toimintapäivää järjestettäessä toteutukseen tulisi varata enemmän aikaa. Lisäksi myöhemmin vastaavanlaisia tapahtumia järjestettäessä haasteena on saada siitä mahdollisimman paljon siihen osallistuvia nuoria kiinnostava.