Environmental legislation and regulations of shipbuilding : case Finland and Spain
Pulli, Juho (2013)
Pulli, Juho
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013083014851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013083014851
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia laivanrakennuksen ympäristölainsäädäntöä. Opinnäytetyö on osa ECO-EFFI yhteistyöhanketta, jonka tarkoituksena on kehittää metodeja ja työkaluja arvioimaan laivan ekotehokkuutta. ECO-EFFI on alatehtävä SEEE (Ship’s Energy Efficiency & Environment) –projektille, joka tuotetaan FIMECC:n (Finnish Metals and Engineering Competence Cluster) EFFIMA (Energy and Life Cycle Cost Efficient Machines) –ohjelman toimesta. Muita yhteistyökumppaneita Turun Ammattikorkeakoulun lisäksi ovat ABB Marine and Turbocharging Oy, Deltamarin Oy, Napa Oy ja VTT. Turun Ammattikorkeakoulun osuus ECO-EFFI:ssä on luoda laivanrakennuksen ympäristövaikutuksia kuvaava asteikko, ja opinnäytetyön on tarkoitus olla pohja, sekä tarpeen kartoitus tälle asteikolle.
Kaksi maata valittiin vertailtavaksi, Suomi ja Espanja. Tarkoitus oli vertailla laivanrakennuksen ympäristövaikutusten eroavaisuuksia valituissa maissa, sekä vetää johtapäätöksiä näistä eroista ja määrittää ovatko nämä lainsäädännöt riittäviä luonnon kannalta.
Molemmat valtiot, Suomi ja Espanja, ovat osa Euroopan Unionia. Niiden täytyy siis noudattaa EU:n lainsäädäntöä ja sisällyttää EU-direktiivit omaan lainsäädäntöönsä. Opinnäytetyö kuvaa tärkeimmät laivanrakennukseen liittyvät direktiivit ja myös laivanrakennukseen littyvän kansallisen lainsäädännön Espanjassa ja Suomessa.
Suomen ja Espanjan ympäristölainsäädäntöjen vertailu osoitti että molempien maiden kansallinen lainsäädäntö seuraa EU-lainsäädäntöä, joskin maat ovat sisällyttäneet direktiivit hyvin eri tavalla. Suomen lainsäädäntö oli paljon yhtenäisempi yhdistetyn ympäristönsuojelulainsäädännön takia, kun taas Espanjan lähestymistapa oli paljon laveampi, pitäen sisällään paljon erilaisia lakeja. Yllättävää oli molempien maitten lähestymistapojen ero, vaikka kyseessä on kaksi EU-maata. Ajatellen kahden EU-maan eroja lainsäädännössä ja monipuolisia ympäristövaikutuksia, opinnäytetyön tulokset osoittavat ympäristövaikutusten asteikon teon haastavaksi. Koska näinkin suuria eroja lainsäädännön lähestymistavoissa löytyy jo EU:n sisällä, on oletettava että vielä suurempia eroja lähestymistavoissa löytyy Eu:n ulkopuolelta. Tämä viittaa siihen, että kaikki maat eivät vaadi samoja ympäristöasioita, ja että yhtenäinen ympäristövaikutusten asteikko laivanrakennukseen voisi olla tarpeellinen veitailuvuuden takia. Tätä on syytä tutkia tarkemmin myöhemmässä tutkimuksessa
Kaksi maata valittiin vertailtavaksi, Suomi ja Espanja. Tarkoitus oli vertailla laivanrakennuksen ympäristövaikutusten eroavaisuuksia valituissa maissa, sekä vetää johtapäätöksiä näistä eroista ja määrittää ovatko nämä lainsäädännöt riittäviä luonnon kannalta.
Molemmat valtiot, Suomi ja Espanja, ovat osa Euroopan Unionia. Niiden täytyy siis noudattaa EU:n lainsäädäntöä ja sisällyttää EU-direktiivit omaan lainsäädäntöönsä. Opinnäytetyö kuvaa tärkeimmät laivanrakennukseen liittyvät direktiivit ja myös laivanrakennukseen littyvän kansallisen lainsäädännön Espanjassa ja Suomessa.
Suomen ja Espanjan ympäristölainsäädäntöjen vertailu osoitti että molempien maiden kansallinen lainsäädäntö seuraa EU-lainsäädäntöä, joskin maat ovat sisällyttäneet direktiivit hyvin eri tavalla. Suomen lainsäädäntö oli paljon yhtenäisempi yhdistetyn ympäristönsuojelulainsäädännön takia, kun taas Espanjan lähestymistapa oli paljon laveampi, pitäen sisällään paljon erilaisia lakeja. Yllättävää oli molempien maitten lähestymistapojen ero, vaikka kyseessä on kaksi EU-maata. Ajatellen kahden EU-maan eroja lainsäädännössä ja monipuolisia ympäristövaikutuksia, opinnäytetyön tulokset osoittavat ympäristövaikutusten asteikon teon haastavaksi. Koska näinkin suuria eroja lainsäädännön lähestymistavoissa löytyy jo EU:n sisällä, on oletettava että vielä suurempia eroja lähestymistavoissa löytyy Eu:n ulkopuolelta. Tämä viittaa siihen, että kaikki maat eivät vaadi samoja ympäristöasioita, ja että yhtenäinen ympäristövaikutusten asteikko laivanrakennukseen voisi olla tarpeellinen veitailuvuuden takia. Tätä on syytä tutkia tarkemmin myöhemmässä tutkimuksessa