Daytor Oy:n yritysgrafiikka
Lalli, Eija (2013)
Lalli, Eija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082914845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082914845
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli yritysgrafiikan suunnittelu viestintätoimisto Daytor Oy:lle, joka on vasta aloittanut toimintansa itsenäisenä yrityksenä. Toimeksiantona oli suunnitella kattava valikoima erilaisia viestintämateriaaleja, kuten käyntikortit ja ovikyltit jo etukäteen suunnitellun logon rinnalle. Suunnitelluista materiaaleista tuli koostaa yhtenäinen graafinen ohjeisto. Materiaaleja tultaisiin mahdollisesti hyödyntämään Daytorin lopullisessa viestinnässä. Tavoitteena oli luoda Daytorin imagoon sopivaa ja tehokasta yritysgrafiikkaa, joka auttaisi Daytoria erottumaan muiden, samoja palveluja tarjoavien yritysten joukosta.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa tarkastelin yrityskuvaa, sen tärkeyttä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä viestinnän näkökulmasta. Lisäksi käsittelin ja havainnollistin Daytorin viestintämateriaalien tekoprosessia sekä niissä tekemiäni valintoja. Käsittelin jokaisen suunnittelemani viestintätuotteen erikseen, omana kappaleenaan. Teorian pohjalla hyödynsin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä muuta lähdemateriaalia.
Kun yrityksen visuaalinen ilme on yhdenmukainen kaikessa yrityksen viestinnässä, on vastaanottajien helpompi tunnistaa yritys materiaalien takaa. Mielenkiintoinen visuaalinen ilme auttaa herättämään vastaanottajan kiinnostuksen, jolloin yritys jää paremmin heidän mieleensä. Tämä edellyttää sitä, että materiaalien on oltava yhdenmukaisia yrityksen arvojen ja asenteiden kanssa. Lisäksi materiaalien on kerrottava jotain yrityksestä.
Opinnäytetyön kirjallisessa osiossa tarkastelin yrityskuvaa, sen tärkeyttä sekä siihen vaikuttavia tekijöitä viestinnän näkökulmasta. Lisäksi käsittelin ja havainnollistin Daytorin viestintämateriaalien tekoprosessia sekä niissä tekemiäni valintoja. Käsittelin jokaisen suunnittelemani viestintätuotteen erikseen, omana kappaleenaan. Teorian pohjalla hyödynsin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä muuta lähdemateriaalia.
Kun yrityksen visuaalinen ilme on yhdenmukainen kaikessa yrityksen viestinnässä, on vastaanottajien helpompi tunnistaa yritys materiaalien takaa. Mielenkiintoinen visuaalinen ilme auttaa herättämään vastaanottajan kiinnostuksen, jolloin yritys jää paremmin heidän mieleensä. Tämä edellyttää sitä, että materiaalien on oltava yhdenmukaisia yrityksen arvojen ja asenteiden kanssa. Lisäksi materiaalien on kerrottava jotain yrityksestä.