Lämpöherkän paperin valmistus ja asiakashyödyt
Paloniemi, Juuso (2013)
Paloniemi, Juuso
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082614782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082614782
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on raportoida lämpöherkän paperin valmistusprosessi ja asiakashyödyt, sekä tunnistaa prosessin ongelmakohtia ja niiden vaikutuksia asiakastoimituksiin. Työssä tutustutaan myös erikoispapereiden markkinoihin sekä asiakassegmentteihin, sekä Aasiassa sijaitsevien suurten markkina-alueiden aiheuttamiin logistisiin ja taloudellisiin haasteisiin.
Tutkimusmenetelmänä käytetään alan kirjallisuutta, jota arvioimalla on mahdollista osoittaa ne ongelmakohdat, jotka perinteisesti lämpöherkän paperin valmistuksessa esiin nousevat.
Prosessin ongelmakohdat painottuvat pohjapaperin sileyksiin ja lujuuksiin, sekä päällysteiden vaikeaan ajettavuuteen riipumatta pohjapaperin laadusta. Prosessin yleinen hallittavuus on myös hankalaa, johtuen useiden prosessivaiheiden aiheuttamasta kuormituksesta pohjapaperille.
Prosessin ongelmia on mahdollista vähentää panostamalla pohjapaperin lujuusominaisuuksiin, sekä valitsemalla oikeanlainen päällystystapa oikealle paperilaadulle. Lisätutkimusta vaaditaan, mikäli halutaan aloittaa kolmannen päällystekerroksen asiakashyötyjen tutkiminen.
Tutkimusmenetelmänä käytetään alan kirjallisuutta, jota arvioimalla on mahdollista osoittaa ne ongelmakohdat, jotka perinteisesti lämpöherkän paperin valmistuksessa esiin nousevat.
Prosessin ongelmakohdat painottuvat pohjapaperin sileyksiin ja lujuuksiin, sekä päällysteiden vaikeaan ajettavuuteen riipumatta pohjapaperin laadusta. Prosessin yleinen hallittavuus on myös hankalaa, johtuen useiden prosessivaiheiden aiheuttamasta kuormituksesta pohjapaperille.
Prosessin ongelmia on mahdollista vähentää panostamalla pohjapaperin lujuusominaisuuksiin, sekä valitsemalla oikeanlainen päällystystapa oikealle paperilaadulle. Lisätutkimusta vaaditaan, mikäli halutaan aloittaa kolmannen päällystekerroksen asiakashyötyjen tutkiminen.