Pyöräilypalvelua lähialueella : yhteisöllinen verkkopalvelu Vantaan Kivistöön
Kauppinen, Marja-Liisa; Pohjola, Juha (2013)
Kauppinen, Marja-Liisa
Pohjola, Juha
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082314760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082314760
Tiivistelmä
Tavoitteenamme oli suunnitella helppo ja pyöräilyyn kannustava verkkopalvelu lähialueen pyöräilijöille. Esimerkiksi otimme Vantaan Kivistön asuinalueen, jonka uudessa osassa järjestetään vuoden 2015 Asuntomessut. Vantaan kaupunki haluaa olla pyöräily-ystävällinen kaupunki ja se on mukana Liikkuvan Arjen Design (LAD) pyöräilyprojekteissa. Työssämme lähteinä on käytetty tutkimusmenetelmäkirjallisuutta, aiheeseen liittyviä teoksia sekä internet-lähteitä. Tutkimukseen liittyy yksilö- ja ryhmähaastatteluja, e-lomakekyselyjä, yksi workshop sekä käytettävyystestauksia.
Kaksivuotisen projektimme ensimmäinen vaihe alkoi syksyllä 2011 tutustumalla LAD:n pyöräilyprojektiin. Aloitimme pyöräilijän pylvään toimintojen ja palvelujen kartoituksella; haastatteluilla, e-lomakekyselyllä sekä käytettävyystestauksella. Keräsimme näistä aineistoa kevään 2012 pyöräily-workshopia varten. Työpajaan kokosimme yhteen Vantaan virkamiehiä ja Vantaalla asuvia sekä työskenteleviä pyöräilijöitä. Workshopin tavoitteena oli kehittää pyöräilypylvään palveluja ja toimintoja sekä verkkopalvelun sisältöä.
Työskentelymme toinen vaihe jatkui syksyllä 2012 verkkopalvelun suunnitteluna. Tarkensimme tutkimussuunnitelmaa verkkopalvelusta ja otimme mukaan älypuhelimen käytön pyöräily aikana. Haastattelimme LAD-ryhmää ja yhteisöllisen verkkopalvelun asiantuntijoita. Kaiken aineistomme pohjalta teimme uuden e-lomakekyselyn keväällä
2013 lähialueen pyöräilyn verkkopalvelusta vantaalaisille. Verrokkiryhmäksi valitsimme Espoon Suurpellon asukkaat. Tutkimuksen kohteena olivat tavalliset lähialueen pyöräilijät.
Verkkopalvelu koettiin tarpeelliseksi ja tärkeäksi lähialueen palvelujen ja yhteisöllisyyden kehittäjänä sekä alueen uusia ja vanhoja asukkaita yhdistävänä tekijänä. Keräsimme kaksivuotisen projektimme aikana verkkopalveluun sisältötoiveita. Verkkopalvelun sisällön suunnittelussa otimme huomioon tutkimustulokset ja olemassa olevia pyöräilyyn liittyviä verkkosivustoja. Työmme yhtenä tavoitteena oli tehdä käyttäjille mahdolliseksi muokata verkkopalvelua omien tavoitteiden ja tarpeiden mukaan.
Tutkimustyömme toi esille uusia näkemyksiä palveluista ja ideoista, joita voidaan hyödyntää lähipyöräilyyn innostavien palvelujen kehittämisessä kuten pyöräilypylväässä ja verkkopalvelussa.
Kaksivuotisen projektimme ensimmäinen vaihe alkoi syksyllä 2011 tutustumalla LAD:n pyöräilyprojektiin. Aloitimme pyöräilijän pylvään toimintojen ja palvelujen kartoituksella; haastatteluilla, e-lomakekyselyllä sekä käytettävyystestauksella. Keräsimme näistä aineistoa kevään 2012 pyöräily-workshopia varten. Työpajaan kokosimme yhteen Vantaan virkamiehiä ja Vantaalla asuvia sekä työskenteleviä pyöräilijöitä. Workshopin tavoitteena oli kehittää pyöräilypylvään palveluja ja toimintoja sekä verkkopalvelun sisältöä.
Työskentelymme toinen vaihe jatkui syksyllä 2012 verkkopalvelun suunnitteluna. Tarkensimme tutkimussuunnitelmaa verkkopalvelusta ja otimme mukaan älypuhelimen käytön pyöräily aikana. Haastattelimme LAD-ryhmää ja yhteisöllisen verkkopalvelun asiantuntijoita. Kaiken aineistomme pohjalta teimme uuden e-lomakekyselyn keväällä
2013 lähialueen pyöräilyn verkkopalvelusta vantaalaisille. Verrokkiryhmäksi valitsimme Espoon Suurpellon asukkaat. Tutkimuksen kohteena olivat tavalliset lähialueen pyöräilijät.
Verkkopalvelu koettiin tarpeelliseksi ja tärkeäksi lähialueen palvelujen ja yhteisöllisyyden kehittäjänä sekä alueen uusia ja vanhoja asukkaita yhdistävänä tekijänä. Keräsimme kaksivuotisen projektimme aikana verkkopalveluun sisältötoiveita. Verkkopalvelun sisällön suunnittelussa otimme huomioon tutkimustulokset ja olemassa olevia pyöräilyyn liittyviä verkkosivustoja. Työmme yhtenä tavoitteena oli tehdä käyttäjille mahdolliseksi muokata verkkopalvelua omien tavoitteiden ja tarpeiden mukaan.
Tutkimustyömme toi esille uusia näkemyksiä palveluista ja ideoista, joita voidaan hyödyntää lähipyöräilyyn innostavien palvelujen kehittämisessä kuten pyöräilypylväässä ja verkkopalvelussa.