Vakuutusyhtiön vaihtamiseen vaikuttavat tekijät : Vahinkovakuutusyhtiö Fennian asiakkaat Turun alueella
Grönfors, Henri (2013)
Grönfors, Henri
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082314758
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082314758
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mitkä tekijät vaikuttavat ihmisten ostokäyttäytymiseen vakuutusalalla Turun alueella. Työn toimeksiantajana toimi vahinkovakuutusyhtiö Fennia. Tutkimus perustuu asiakastapaamisten yhteydessä tehtyihin havaintoihin asiakkaiden ostokäyttäytymisestä.
Työn teoriaperusta koostuu kahdesta pääteemasta. Ensimmäisenä teemana on vakuutusala toimialana ja siinä perehdytään vakuutuksien ja vakuutusmarkkinoiden eri osa-alueisiin yleisellä tasolla. Ensimmäisessä teoria osiossa perehdytään vakuutuksien perusideaan ja miksi ihmiset hankkivat vakuutuksia ja mitkä tekijät vaikuttavat vakuutusmaksun syntyyn. Toisessa teoria osassa perehdytään vakuutusmarkkinoihin yleisellä tasolla, sekä tarkastellaan vakuutusmarkkinoilla viime aikoina tapahtuneita muutoksia ja niiden vaikutuksia vakuutusmarkkinoihin.
Toisena pääteemana työn teoriaosuudessa on ostokäyttäytyminen. Tässä osiossa määritellään ensin ostokäyttäytymiseen vaikuttavia yleisiä tekijöitä. Tämän jälkeen perehdytään ostokäyttäytymiseen vakuutusalalla ja niihin liittyviin teorioihin ja käytäntöihin.
Tähän työhön liittyvän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan päätökseen vaihtaa vakuutuksensa vahinkovakuutusyhtiö Fenniaan. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla asiakkaita, jotka siirtyivät toisesta vakuutusyhtiöstä Fennian kokonaisasiakkaiksi heidän kanssaan käytyjen asiakastapaamisten perusteella. Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että nykypäivän asiakkaat arvostavat hinnan lisäksi myös vakuutuksien sisältöjä. Asiakkaat ovat enemmän perillä vakuutusyhtiöiden tuotteiden sisällöistä ja he osaavat arvostaa hinta-laatusuhdetta enemmän kuin ennen.
Työn teoriaperusta koostuu kahdesta pääteemasta. Ensimmäisenä teemana on vakuutusala toimialana ja siinä perehdytään vakuutuksien ja vakuutusmarkkinoiden eri osa-alueisiin yleisellä tasolla. Ensimmäisessä teoria osiossa perehdytään vakuutuksien perusideaan ja miksi ihmiset hankkivat vakuutuksia ja mitkä tekijät vaikuttavat vakuutusmaksun syntyyn. Toisessa teoria osassa perehdytään vakuutusmarkkinoihin yleisellä tasolla, sekä tarkastellaan vakuutusmarkkinoilla viime aikoina tapahtuneita muutoksia ja niiden vaikutuksia vakuutusmarkkinoihin.
Toisena pääteemana työn teoriaosuudessa on ostokäyttäytyminen. Tässä osiossa määritellään ensin ostokäyttäytymiseen vaikuttavia yleisiä tekijöitä. Tämän jälkeen perehdytään ostokäyttäytymiseen vakuutusalalla ja niihin liittyviin teorioihin ja käytäntöihin.
Tähän työhön liittyvän tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa mitkä tekijät vaikuttavat asiakkaan päätökseen vaihtaa vakuutuksensa vahinkovakuutusyhtiö Fenniaan. Tutkimus toteutettiin havainnoimalla asiakkaita, jotka siirtyivät toisesta vakuutusyhtiöstä Fennian kokonaisasiakkaiksi heidän kanssaan käytyjen asiakastapaamisten perusteella. Tutkimustuloksien perusteella voidaan todeta, että nykypäivän asiakkaat arvostavat hinnan lisäksi myös vakuutuksien sisältöjä. Asiakkaat ovat enemmän perillä vakuutusyhtiöiden tuotteiden sisällöistä ja he osaavat arvostaa hinta-laatusuhdetta enemmän kuin ennen.