Laatua sidosryhmille : Sidosryhmäyhteistyön kehittäminen Tampereen ammattikorkeakoulussa
Vainonen, Anu (2013)
Vainonen, Anu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082014711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082014711
Tiivistelmä
Tampereen ammattikorkeakoulu (TAMK) ja Pirkanmaan ammattikorkeakoulu (PIRAMK) yhdistyivät vuoden 2010 alussa. Yhdistyneiden ammattikorkeakoulujen erilaisten toimintakulttuurien yhteensovittaminen on ollut haasteellista ja vaatii edelleen työtä. Yhteisten toimintatapojen vakiinnuttaminen laadunhallintaan ja sidosryhmäyhteistyöhön on erityisen tärkeää siksi, että TAMK valmistautuu Korkeakoulujen arviointineuvoston (KKA) auditointiin, joka on vuonna 2015.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää ratkaisuja KKA:n aiemmissa auditointiraporteissa esitettyihin kehittämiskohteisiin ja selvittää, millaisia sidosryhmiä TAMKilla on, miten sidosryhmien tarpeet eroavat toisistaan, mitä tietoa laatujärjestelmän tulee tuottaa, mihin tieto sijoitetaan sekä miten tieto esitetään, dokumentoidaan ja viestitään sidosryhmille. Opinnäytetyön painopiste oli ulkoisissa sidosryhmissä. Työn tavoitteena oli kehittää TAMKin sidosryhmäyhteistyön laatua ja tarvittavat toimenpiteet koottiin työn lopussa olevaan kehittämissuunnitelmaan. Työn tulosten avulla voidaan luoda uusia käytäntöjä ja vakiinnuttaa ne osaksi normaalia arkea.
Opinnäyteyön lähestymistapa pohjautui tapaustutkimukseen ja oli soveltavaa tutkimusta. Aineiston keräämisessä käytetyt tutkimusmenetelmät olivat lähinnä laadullisia, aineistoa koottiin haastattelemalla sidosryhmien edustajia, tekemällä dokumenttianalyysejä muiden tahojen laatimista aiheeseen liittyvistä selvityksistä ja vertailemalla muutamien ammattikorkeakoulujen, yliopistojen ja yritysten www-sivuja benchmarkingtyyppisesti laadun ja sidosryhmien osalta.
Toteuttamalla työssä esitetyt kehittämisehdotukset TAMK vastaa KKA:n esittämiin kehittämistarpeisiin. TAMKin tulee kehittää erityisesti aktiivista tiedonvälitystä sidosryhmille, luoda sidosryhmien käyttöön tietopaketti TAMKin toiminnasta ja tuloksista ja kuvata sekä priorisoida sidosryhmät tekemällä sidosryhmäanalyysi. Lisäksi tarvitaan palautejärjestelmä, jonka avulla sidosryhmät voivat sekä antaa palauteta TAMKille että saada sitä omasta toiminnastaan. Kehittämisehdotuksissa huomioidaan myös sidosryhmien esittämät kehitystoiveet, huomiota tulee kiinnittää mm. www-sivujen uudistamiseen ja tiedon dokumentointiin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää ratkaisuja KKA:n aiemmissa auditointiraporteissa esitettyihin kehittämiskohteisiin ja selvittää, millaisia sidosryhmiä TAMKilla on, miten sidosryhmien tarpeet eroavat toisistaan, mitä tietoa laatujärjestelmän tulee tuottaa, mihin tieto sijoitetaan sekä miten tieto esitetään, dokumentoidaan ja viestitään sidosryhmille. Opinnäytetyön painopiste oli ulkoisissa sidosryhmissä. Työn tavoitteena oli kehittää TAMKin sidosryhmäyhteistyön laatua ja tarvittavat toimenpiteet koottiin työn lopussa olevaan kehittämissuunnitelmaan. Työn tulosten avulla voidaan luoda uusia käytäntöjä ja vakiinnuttaa ne osaksi normaalia arkea.
Opinnäyteyön lähestymistapa pohjautui tapaustutkimukseen ja oli soveltavaa tutkimusta. Aineiston keräämisessä käytetyt tutkimusmenetelmät olivat lähinnä laadullisia, aineistoa koottiin haastattelemalla sidosryhmien edustajia, tekemällä dokumenttianalyysejä muiden tahojen laatimista aiheeseen liittyvistä selvityksistä ja vertailemalla muutamien ammattikorkeakoulujen, yliopistojen ja yritysten www-sivuja benchmarkingtyyppisesti laadun ja sidosryhmien osalta.
Toteuttamalla työssä esitetyt kehittämisehdotukset TAMK vastaa KKA:n esittämiin kehittämistarpeisiin. TAMKin tulee kehittää erityisesti aktiivista tiedonvälitystä sidosryhmille, luoda sidosryhmien käyttöön tietopaketti TAMKin toiminnasta ja tuloksista ja kuvata sekä priorisoida sidosryhmät tekemällä sidosryhmäanalyysi. Lisäksi tarvitaan palautejärjestelmä, jonka avulla sidosryhmät voivat sekä antaa palauteta TAMKille että saada sitä omasta toiminnastaan. Kehittämisehdotuksissa huomioidaan myös sidosryhmien esittämät kehitystoiveet, huomiota tulee kiinnittää mm. www-sivujen uudistamiseen ja tiedon dokumentointiin.