Työhyvinvointi Martinlaakson Huolto Oy:ssä
Pesonen, Nina (2013)
Pesonen, Nina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081914702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081914702
Tiivistelmä
Työhyvinvointi on laaja-alainen käsite. Siihen vaikuttavat monet eri tekijät, kuten organisaatio, työympäristö, ryhmähenki, esimiestyö, oma työ, osaaminen, yksilö ja asenne. Työhyvinvoinnin edistämiseksi johdon, esimiesten ja työntekijöiden on tehtävä yhteistyötä. Ne asiat, joihin kiinnitetään huomiota kasvavat helposti. Siksi työhyvinvointiin ja työn iloon tulisi kiinnittää enemmän huomiota kuin työpahoinvointiin. Työn imu on innostumista ja iloa, jota työntekijä kokee työtä tehdessään. Hän kokee ylpeyttä työstään ja on tarmokas, omistautunut, uppoutunut työhönsä ja hän ponnistelee sinnikkäästi vastoinkäymisissä.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Martinlaakson Huolto Oy:n henkilökunnan työhyvinvointia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaiseksi Martinlaakson Huolto Oy:n henkilöstö kokee työhyvinvoinnin ja miten sitä tulisi kehittää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, jonka avulla selvitettiin sekä huoltomiesten että toimistotyöntekijöiden työhyvinvoinnin tila. Kysely tehtiin kokonaistutkimuksena 28.11.2012. Työ on rajattu Mankan voimavarakeskeiseen työhyvinvointimalliin ja siihen liittyviin tekijöihin.
Työhyvinvointi koettiin melko neutraaliksi koko yrityksessä vastausvaihtoehtojen ollessa; erittäin huono, melko huono, neutraali, melko hyvä ja erittäin hyvä viisiportaisessa Li-kertin asteikossa. Vain harvoissa vastauksissa saatiin muutama vastaus asteikon ääripäihin. Tämä osoitti, että työhyvinvoinnin tila ei ole paras mahdollinen ja että sitä pitäisi kehittää. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi osoittautuivat tiedonkulku, vuorovaikutus, ristiriitojen ratkaiseminen, esimiestyö ja palautteen saaminen. Parempi työhyvinvointi lisää työntekijöiden työn imua ja parantaa näin yrityksen tulosta ja kilpailukykyä.
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan Martinlaakson Huolto Oy:n henkilökunnan työhyvinvointia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaiseksi Martinlaakson Huolto Oy:n henkilöstö kokee työhyvinvoinnin ja miten sitä tulisi kehittää. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, jonka avulla selvitettiin sekä huoltomiesten että toimistotyöntekijöiden työhyvinvoinnin tila. Kysely tehtiin kokonaistutkimuksena 28.11.2012. Työ on rajattu Mankan voimavarakeskeiseen työhyvinvointimalliin ja siihen liittyviin tekijöihin.
Työhyvinvointi koettiin melko neutraaliksi koko yrityksessä vastausvaihtoehtojen ollessa; erittäin huono, melko huono, neutraali, melko hyvä ja erittäin hyvä viisiportaisessa Li-kertin asteikossa. Vain harvoissa vastauksissa saatiin muutama vastaus asteikon ääripäihin. Tämä osoitti, että työhyvinvoinnin tila ei ole paras mahdollinen ja että sitä pitäisi kehittää. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi osoittautuivat tiedonkulku, vuorovaikutus, ristiriitojen ratkaiseminen, esimiestyö ja palautteen saaminen. Parempi työhyvinvointi lisää työntekijöiden työn imua ja parantaa näin yrityksen tulosta ja kilpailukykyä.