Se din inre styrka : −En kvalitativ undersökning om hur elever upplever att FRIENDS-programmet påverkat deras sociala kompetens och självkänsla
Hoang, Hanh (2013)
Hoang, Hanh
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081414680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081414680
Tiivistelmä
FRIENDS-programmet består av tolv lektioner där målet är att dämpa negativa känslor genom att stärka elevers sociala färdigheter och självkänsla. Programmet kommer från Australien och fått sitt erkännande av Världshälsoorganisationen WHO, som en kvalifi-cerad metod vars syfte är att förebygga depression. Syftet med arbetet är att öka förstå-elsen för hur elever upplevt FRIENDS-programmet och hur programmet påverkat dem. De centrala frågeställningarna lyder: Vilka delar i FRIENDS-programmet har varit mest givande för eleven? Vilka betydelsefulla egenskaper har stärkts efter deltagandet i FRI-ENDS-programmet? Hur har FRIENDS-programmet påverkat klassandan? Det empi-riska materialet från gruppintervjuerna med elever från huvudstadsregionen analyseras utifrån arbetets teoretiska referensram. Resultatet visar att FRIENDS-programmet har haft en positiv inverkan hos eleverna. De ansåg programmet nyttigt. De mest givande delarna i FRIENDS-programmet har varit övningar som tränar upp elevernas individu-ella styrkor, så som reflektering över personligt handlingsmönster, positivt tänkande och självbelöning. En annan inverkan programmet har haft på eleverna är förmågan att kunna reflektera kring andra. De ovan nämnda färdigheterna omfattar de mest betydel-sefulla egenskaper som stärkts efter FRIENDS-programmet. Analysen från intervjuerna kunde inte bevisa hur FRIENDS-programmet påverkat klassandan. Öppenhet och tole-rans var för eleverna inte nya begrepp, även om mobbning inträffar. Avslutningsvis kan man dock nämna att FRIENDS-programmet har lyckats inspirera eleverna till nya lekar med nya vänner. The FRIENDS for Life program is designed to prevent depression and anxiety by strengthening school children’s social competence and self-esteem. The program is origin from Australia and has gotten the Worl Health Organizations recogniton as an qualified method to prevent depression. The objective of this thesis is to gain a deeper understand-ing on how school children experienced the FRIENDS for Life program and to what ex-tent the program has had an impact on the participants. The key questions for this re-search are: Which part of the FRIENDS for Life program were the most rewarding? Which significant qualities have strengthened after the FRIENDS for Life program? How has the FRIENDS for Life program influenced the fellowship in the classroom? The em-pirical material was gathered from two group interviews with school children and ana-lyzed according to the theoretical framework of this research. The results show a positive attitude toward the FRIENDS for Life program and the participants found the program exceptionally useful. Exercises that prompt the participants’ individual strengths were seen as the most rewarding. These exercises summarize inner reflection, understanding of personal behavior, positive thinking and self-reward. The capability to reflect on others has also improved during the FRIENDS for Life program. Analyzes from the interviews could not prove that the FRIENDS for Life program has had an impact on the commun-ion in the classroom. Bullying still occurs, though the school children were familiar with the concepts of fairness and tolerance. In conclusion for this matter, the FRIENDS for Life program has successfully inspired school children to new games with new friends.