Hoitotyön opiskelijan ohjaus käytännön harjoittelussa : Ohjelehtinen harjoittelun ohjaajalle
Eschner, Leena; Hurskainen, Sanni (2013)
Eschner, Leena
Hurskainen, Sanni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081414672
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013081414672
Tiivistelmä
Opiskelijaohjaus on useissa yksiköissä kiinteä osa hoitajien työtä. Käytännön harjoittelussa opiskelijan on tarkoitus soveltaa teoriaa käytäntöön autenttisissa hoitotilanteissa. Opiskelijat kokevat nämä tilanteet opettavaisimmiksi tulevan ammatin kannalta. Kun harjoitteluyksikössä tietoja ja taitoja jaetaan avoimesti, kaikki voivat oppia.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen. Tarkoituksena oli kehittää opiskelijaohjausta käytännön hoitotyössä ja tiivistää keskeisiä opiskelijaohjauksessa huomioitavia asioita. Tehtävänä tällä opinnäytetyöllä oli koota ohjelehtinen opiskelijaohjauksen tueksi kaikille hoitotyössä opiskelija-ohjaukseen osallistuville. Ohjelehtisessä tuodaan esille ohjauksen painopistealueet opintojen eri vaiheissa sekä käytännön ohjaajien valmiuksia ja heihin kohdistuvia odotuksia.
Olennaista opiskelijaohjauksessa on huomioida opiskeluvaihe ja opiskelijan vastuun kasvattami-nen opintojen edetessä. Vuorovaikutus- ja ohjaussuhteen syntyminen ja erilaisten ohjausmene-telmien käyttö opiskelijalähtöisesti tukevat sekä oppimista että ohjausta. Jatkuvan palautteen antamista ei voi korostaa liikaa, sillä neuvot ja rakentavat huomiot auttavat opiskelijaa kehittä-mään omaa toimintaa.
Ohjelehtisen hyödynnettävyys olisi kiinnostava jatkotutkimusaihe. Kehitysideana jokaiselle harjoittelujaksolle oma ohjelehtinen ohjaajalle voisi olla toimiva.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen. Tarkoituksena oli kehittää opiskelijaohjausta käytännön hoitotyössä ja tiivistää keskeisiä opiskelijaohjauksessa huomioitavia asioita. Tehtävänä tällä opinnäytetyöllä oli koota ohjelehtinen opiskelijaohjauksen tueksi kaikille hoitotyössä opiskelija-ohjaukseen osallistuville. Ohjelehtisessä tuodaan esille ohjauksen painopistealueet opintojen eri vaiheissa sekä käytännön ohjaajien valmiuksia ja heihin kohdistuvia odotuksia.
Olennaista opiskelijaohjauksessa on huomioida opiskeluvaihe ja opiskelijan vastuun kasvattami-nen opintojen edetessä. Vuorovaikutus- ja ohjaussuhteen syntyminen ja erilaisten ohjausmene-telmien käyttö opiskelijalähtöisesti tukevat sekä oppimista että ohjausta. Jatkuvan palautteen antamista ei voi korostaa liikaa, sillä neuvot ja rakentavat huomiot auttavat opiskelijaa kehittä-mään omaa toimintaa.
Ohjelehtisen hyödynnettävyys olisi kiinnostava jatkotutkimusaihe. Kehitysideana jokaiselle harjoittelujaksolle oma ohjelehtinen ohjaajalle voisi olla toimiva.